PKP Polskie Linie Kolejowe staną się większościowym akcjonariuszem firmy Trakcja. Dziś (8 lipca) zarządca infrastruktury kolejowej podpisał umowę subskrypcyjną.
W ubiegłym miesiącu spółka Trakcja zawarła umowę inwestycyjną z PKP Polskie Linie Kolejowe. Zarządca infrastruktury zobowiązał się do objęcia wartych 200 mln złotych akcji z nowej emisji. Ustalono wstępne warunki finansowania. Więcej na ten temat
pisaliśmy tutaj.
Pełna nacjonalizacjaPod koniec czerwca spółka podała w komunikacie, że ARP i PKP PLK
zamierzają wspólnie ogłosić wezwanie do zapisywania się na sprzedaż wszystkich jej akcji. ARP zobowiązała się do sprzedaży na rzecz PKP PLK, a PKP PLK zobowiązała się do nabycia od ARP, wszystkich akcji posiadanych przez hiszpańską Comsa najpóźniej do 19 maja 2023 roku.
Teraz przyszła pora na kolejny krok. PKP Polskie Linie Kolejowe 8 lipca 2022 r. podpisały umowę objęcia akcji Trakcji. Jak czytamy w komunikacie, zawarcie umowy jest istotne dla całej procedury emisji nowych akcji i związanego z tym podwyższenia kapitału zakładowego. PLK dokapitalizują Trakcję kwotą 200 mln zł, z przeznaczeniem na podwyższenie kapitału zakładowego. Zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Trakcji, firma wyemitowała 250 milionów nowych akcji, które PLK objęły za kwotę 200 mln zł. Objęte przez PKP Polskie Linie Kolejowe akcje nowej emisji pozwolą zarządcy infrastruktury uzyskać status akcjonariusza większościowego.
Podpisana dziś umowa objęcia akcji zobowiązuje akcjonariusza (PLK) do wniesienia na rzecz spółki Trakcja S.A. wkładu pieniężnego na pokrycie akcji. – Obecnie realizujemy największe w historii inwestycje na polskiej kolei. Firma Trakcja S.A., która wejdzie w struktury PKP Polskich Linii Kolejowych, będzie wsparciem w realizacji tego zadania. Wspólnie konsekwentnie dążymy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk cytowany w komunikacie.
Grupa PLK rośnie i rośnie
– Wykwalifikowana kadra Trakcji, doświadczenie w branży budownictwa kolejowego oraz posiadany sprzęt będą wsparciem dla PLK przy pracach związanych zarówno z utrzymaniem infrastruktury kolejowej jak i robotami inwestycyjnymi. Zwiększą się możliwości sieci kolejowej – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak przypomina w komunikacie zarządca infrastruktury ,Trakcja dołączy do grona czterech spółek zależnych PLK, do którego należą Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o., Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o., oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. Spółki te
zostały dokapitalizowane prawie miliardem złotych na inwestycje sprzętowe, co wzbudziło niepokój na rynku wykonawców, którzy inwestycje sprzętowe
muszą finansować za pomocą drogich kredytów. Do tego należy dodać
przejętą w 2018 roku spółkę Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, która weszła bezpośrednio w struktury PLK jako jej jednostka.