Rynek Infrastruktury
Wartość otrzymanej przez DB Port Szczecin dotacji to 15,5 mln zł pochodzących ze środków Funduszu Spójności. Wartość całego projektu to ponad 56,3 mln zł. Udział własny spółki to 37 mln zł.
Firma DB Port Szczecin jako pierwsza w Polsce podpisała umowę dot. pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet nr 7 „Transport przyjazny środowisku”, Działanie 7.4 „Rozwój transportu intermodalnego”.
Terminal intermodalny zlokalizowany został w południowo- zachodniej części Ostrowa Grabowskiego i umożliwi:
- przeładunki kontenerów dostarczanych do lub z kraju, jako ładunki tranzytu kolejowego lub samochodowego,
- przeładunki kontenerów na nabrzeżu Fińskim w systemie pionowym lo-lo,
- spedycję środkami transportu lądowego (transport samochodowy i kolejowy),
- przewóz ładunków między nabrzeżem, placami składowymi i terminalem kolejowym.
- docelową zdolność przeładunkową równą 120 tys. TEU rocznie,
- utworzenie miejsc pracy dla 30 osób.
I etap realizacji objął wykonanie takich elementów, jak: place składowe, droga wewnętrzna łącząca pozaportowy układ komunikacyjny z terminalem oraz plac parkingowo- manewrowy. Wyposażenie nabrzeża Fińskiego obejmuje 2 suwnice nabrzeżowe STS (waga 628 i 630 t, wys. 58 i 68 metrów, udźwig 45 ton, wys. podnoszenia 39 metrów) oraz plac kontenerowy o powierzchni 35 000 m2, pojemności 3260 TEU, na którym znajdują się 4 suwnice placowe RTG o wadze 129 ton i udźwigu do 40 ton. Umieszczenie suwnic nabrzeżowych STS pozwoliło na zredukowanie czasu przeładunku, a tym samym umożliwiło skrócenie postoju statku w porcie, co jest fundamentalną kwestią dla usług portowych świadczonych na rzecz ładunków skonteneryzowanych.
DB Port Szczecin dokonało korekty wartości inwestycji w związku z nowymi, potencjalnymi obszarami w bliskiej lokalizacji, na których mogłyby powstać konkurencyjne terminale kontenerowe.
Poniżej zamieszczamy galerię zdjęć z wczorajszej uroczystości otwarcia terminalu kontenerowego. ().