Rynek Infrastruktury: Dlaczego samorząd województwa chce zrezygnować z budowy łącznicy kolejowej do lotniska w Modlinie?
Joanna Czechowicz-Bieniek z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego: Wyrok Trybunału nie oznacza, że samorząd województwa mazowieckiego rezygnuje z budowy odcinak linii kolejowej do Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. Będzie ona realizowana w ramach nowej perspektywy unijnej 2014-2020. Jednak w obecnym stanie prawnym jedyną ustawą, która określa szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych o znaczeniu państwowym, jest ustawa o transporcie kolejowym. Uprawnia ona jedynie PKP PLK S.A. do stosowania jej zapisów. Samorząd województwa mazowieckiego zainicjował zmianę ustawy o transporcie kolejowym - tak, aby samorządy województw mogły budować linie kolejowe z wykorzystaniem uproszczonych trybów, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku budowy dróg publicznych. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej rozpoczęło już procedurę legislacyjną dotyczącą odpowiedniej zmiany ustawy o transporcie kolejowym, pismem z 16 kwietnia Marszałek Województwa Mazowieckiego przesłał do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej propozycje w zakresie zmian do ww. ustawy, które umożliwiłyby od strony proceduralnej sprawną realizację inwestycji kolejowych przez samorządy województw lub powołane do tego celu przez województwa spółki celowe.
Jak wygląda teraz harmonogram prac przy tej inwestycji?
- Na obecnym etapie określenie precyzyjnego harmonogramu prac jest niemożliwe ponieważ dalsza realizacja projektu jest uzależniona od terminu wejścia w życie nowych przepisów ustawy o transporcie kolejowym lub też od terminu rozpatrzenia odwołania przez GDOŚ i z tym samym od wyników uzgodnień z PKP PLK S.A. w sprawie przejęcia realizacji projektu.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Dziś pasażerowie lotniska w Modlinie mają wybór między kosztownym i dłuższym, ale bezpośrednim wariantem autobusowym dojazdu z centrum Warszawy a pociągiem, który w ciągu 40 minut dowiezie ich do stacji Modlin, skąd odbierze ich autobus kursujący regularnie między stacją kolejową a lotniskiem. To tymczasowe rozwiązanie jest jednak dość niewygodne dla pasażerów. Tymczasem w polskich portach lotniczych trwają intensywne prace nad uruchomieniem linii kolejowych łączących je z centrami miast. Na razie takie połączenie ma jedynie Warszawa, Kraków i Lublin, ale już w czerwcu ma zostać uruchomione połączenie do Szczecina – Goleniowa, a w planach jest jeszcze uruchomienie trasy między Pyrzowicami a Katowicami oraz między Ławicą a centrum Poznania. Pomysł z realizacją podobnej inwestycji w Modlinie wydaje się być trafiony, o ile w ogóle uda się go ruszyć. Póki co pozostaje czekać na to, czy PKP PLK zdecyduje się przejąć realizację projektu i czy znajdą się na niego fundusze. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż transport intermodalny, czyli łączący różne środki transportu, jest przez Unię bardzo wspierany, można mieć nadzieję, że połączenie w końcu powstanie – na pytanie kiedy, nikt nie odważy się już jednak udzielić odpowiedzi.