Rynek Infrastruktury: Trwają rozmowy z PKP PLK dotyczące ewentualnego przejęcia przez kolejarzy budowy bocznicy kolejowej do lotniska w Modlinie. Na jakim etapie są obecnie te rozmowy?
Joanna Czechowicz-Bieniek, biuro prasowe urzędu marszałkowskiego: Dotychczas odbyły się spotkania robocze dotyczące różnych wariantów realizacji inwestycji, w tym wariantu dotyczącego realizacji projektu przez PKP PLK S.A. Uzgodnienia te będą kontynuowane, gdy będzie już znany zakres zmian przepisów ustawy o transporcie kolejowym oraz termin wprowadzenia w życie tych przepisów. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego prowadzi w tej sprawie korespondencję z Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
8 kwietnia miało zakończyć się postępowanie odwoławcze w sprawie decyzji środowiskowej dla budowy bocznicy kolejowej do lotniska w Modlinie. Od jego wyników PKP PLK uzależniało podjęcie decyzji dotyczącej ewentualnego przejęcia tej realizacji. Czy są już jakieś postanowienia w tej sprawie?
- Województwo Mazowieckie oczekuje na rozpatrzenie tego postępowania przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (GDOŚ), która przedłużyła obecnie termin rozpatrzenia sprawy.
PKP PLK zastrzega, że realizacja inwestycji będzie możliwa w nowej perspektywie unijnej. Co ze 102 mln zł, które miały być przeznaczone na budowę bocznicy do Modlina?
- W 2012 r. Samorząd Województwa Mazowieckiego podjął równolegle rozmowy z PKP PLK w kwestii ewentualnego przejęcia projektu do realizacji. PKP PLK wstępnie wyraziło taką wolę, zastrzegając, że będzie to możliwe właśnie w nowej perspektywie unijnej. Dalsze rozmowy z PKP PLK zostaną podjęte po rozstrzygnięciu przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołania złożonego od decyzji środowiskowej wydanej w dniu 12 grudnia 2012 r.
- Po wydaniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego samorząd województwa nie ma możliwości realizacji tej inwestycji w specjalnym trybie. W związku z tym zarząd województwa zmuszony będzie wystąpić o rozwiązanie preumowy, na mocy której zarezerwowane były środki unijne na realizację tego przedsięwzięcia. Tym samym środki te będą mogły być wykorzystane na inne zadania. Samorząd województwa będzie zabiegał o ich przeznaczenie na inwestycje w nowy tabor Kolei Mazowieckich.