Rynek Infrastruktury
– Wcześniej w przetargach na prace przedprojektowe stosowano cenę jako jedyne kryterium oceny ofert, później przyjęto proporcje 60:40 na korzyść ceny. Teraz w postępowaniach na prace przedprojektowe mamy proporcję 60:40 na korzyść innych niż cena kryteriów – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Aneta Jędrzejczyk, dyrektor Centralnego Biura Zamówień w PKP PLK.
Dyrektor podkreśla, że postępowania będą dopiero rozstrzygane, a ich efekty powinny być znane w ciągu kilku tygodni po rozstrzygnięciu. – Mam nadzieję, że będą one dobre. Jeżeli pojawią się problemy, będziemy je rozwiązywać. Wszystko zależy od oceny ofert, tego jak do sprawy podejdą wykonawcy i KIO – zaznacza.
Aneta Jędrzejczyk nie ukrywa, że kryteria pozacenowe często wywołują pytania, jednak te stosowane przez PKP PLK są obiektywne i bardzo dobrze przygotowane. Świadczy o tym fakt, że nie pojawiły się w tym zakresie żadne odwołania.
– Uczymy się na doświadczeniu z przeszłości i wciąż zmieniamy nasze kryteria. To, że proporcja kryteriów pozacenowych względem ceny się zwiększa, wynika między innymi z zaleceń różnych organów, Komisji Europejskiej, uwag pokontrolnych. Wdrażamy kolejne elementy i zwiększamy w sposób obiektywny udział innych kryteriów w ocenie ofert – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor Centralnego Biura Zamówień w PKP PLK.
Dodaje, że w te kwestii ogromne znaczenie ma współpraca z wykonawcami, a PKP PLK stawia na dialog. – Branża budowlana jest dość specyficzna jeżeli chodzi o kwestię dyskusji, jednak postaramy się przeprowadzać dialogi techniczne, by rozmawiać z wykonawcami o tym, co zmienić, gdzie pojawiają się błędy, jak je naprawiać, niwelować. Interesują nas też informacje o tym, jakie kryteria i warunki proponują sami wykonawcy – mówi dyrektor.
– Dialog ma służyć nie tylko niwelowaniu pewnych błędów. Chodzi o to, żebyśmy i my i wykonawcy dobrze przygotowali się do postępowania przetargowego. Szanujemy zdanie wykonawców, ale nie oznacza to, że zawsze musi być ono brane pod uwagę – zastrzega Aneta Jędrzejczyk. – Zamawiający w swoich decyzjach musi być autonomiczny Postępowanie jest przygotowywane przez zamawiającego i on musi wszystko wyważyć – dodaje.
– Chcemy prowadzić ten dialog i jak najwięcej z niego wzajemnie skorzystać, co pozwoli nam dobrze przygotować się do postępowania, a później sprawnie zrealizować zamówienie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Aneta Jędrzejczyk z PKP PLK.
Przykładem zastosowania nowej proporcji kryteriów przetargowych jest postępowanie na wybór wykonawcy studium wykonalności modernizacji magistrali nadodrzańskiej. Wykonawcę ma wskazać jakość, a nie cena oferty.
Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.