13 września br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniła trzy przetargi dotyczące poprawy dostępności kolejowej do portów w Gdańsku i Gdyni. Powodem tego działania są zbyt wysokie oferty otrzymane od potencjalnych wykonawców.
Przetargi unieważnione
Na początku maja br. PKP PLK ogłosiła trzy przetargi na realizację zadań mających na celu poprawę kolejowej dostępności trójmiejskich portów morskich. Dwa z nich dotyczyły Portu Gdańsk, a jeden Portu Gdynia.
Następnie publikowane były propozycje cenowe złożone przez potencjalnych wykonawców w kolejnych postępowaniach. W czerwcu poznaliśmy oferty na przetarg dotyczący Portu Gdaynia, a w lipcu i wrześniu, na projekt dla Portu Gdańsk. Niestety w żadnym z postepowań żadna z propozycji nie mieściła się w budżecie inwestora. Co więcej, wykroczenie poza kwotę przewidzianą na realizację przedsięwzięcia było bardzo wysokie.
W wyniku tego inwestor zdecydował się na unieważnienie wszystkich tych przetargów.
Port Gdynia
Inwestycja w mniejszym z trójmiejskich portów przewidywała przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz liniami kolejowymi:
- Linia nr 201 (Gdynia Główna – Gdynia Port) od km 205,885 do km 210,763;
- Linia nr 228 (Gdynia Port GPF – Gdynia Port Oksywie) od km 5,618 do km 11,227;
- Linia nr 723 (Gdynia Chylonia – Gdynia Port GPF) od km -0,400 do km 2,078;
- Linia nr 961 (Gdynia Postojowa GP14 – Gdynia Port GPC) od km 0,000 do km 1,103.
- Linia nr 724 (Gdynia Port GPD – Gdynia Port GPO) od km 1,209 do km 2,157;
- Linia nr 725 (Gdynia Główna R21 – Gdynia Port GPD) od km – 0,164 do km 2,247.
Niestety, najtańsza oferta, złożona przez Torpol, opiewała na aż 1,843 mld zł brutto, następna w kolejce pod względem ceny jest oferta Trakcji PRKiI, wyceniona na 1,961 mld zł brutto. Przypomnijmy, że PKP PLK wyceniło prace przy projekcie na... 1,112 mld zł. brutto.
Port Gdańsk
Tańsza z inwestycji mająca poprawić kolejową dostępność portu w Gdańsku przewidywała działania na linii kolejowej nr 227 (Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa) od km 0,654 do km 3,495, linii kolejowej nr 249 (Gdańsk Główny – Gdańsk Brzeźno) od km 0,586 do km 3,534 oraz na linii kolejowej nr 722 (Gdańsk Zaspa Towarowa ZP1 – Gdańsk Wiślany) od km 0,192 do km 3,745. Dodatkowo, prace miały być prowadzone także na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.
Inwestor otrzymał oferty od firm: Trakcja PRKiI (511,008 mln zł) oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (411,217 mln zł), a także konsorcjum Torpol i Intercor (492,728 mlnzł). Budżet zamawiającego opiewał na 209,100 mln zł.
Drugi z projektów dla gdańskiego portu przewidywał prace na kilku odcinkach. Pierwszy z nich leży w ciągu linii kolejowej nr 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), zaczyna się od km 12,893 i prowadzi do km 15,509. Drugi znajduje się w obrębie stacji Gdańsk Port Północny. Kolejny to linia kolejowa nr 965 (Gdańsk Port Północny R4 – Gdańsk Port Północny) od km 0,141 do km 3,376. Ostatni fragment znajduje się na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski i obejmuje również tor łącznicowy nr 10 pomiędzy stacją Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny.
Inwestor otrzymał oferty od firm: Trakcja PRKiI (1,020 mld zł) oraz Budimex (975,916 mln zł), a także konsorcjum Intercor i Torpol (848,715 mln zł). Przewidywany koszt tego projektu opiewał na 547,659 mln zł.
Czas ucieka
Projekty portowe obejmujące prace na liniach kolejowych w Gdyni i w Gdańsku zostały złożone w II naborze CEF („Connecting Europe Facility” – Łącząc Europę), który przewiduje realizację do końca 2020 roku. Jeśli to się nie uda, PLK grozi utrata dofinansowania unijnego.