ju
Początkowo modernizacja linii kolejowej z Krakowa na lotnisko w Balicach miała się rozpocząć wiosną 2013 roku. Jednak po zawieszeniu przez wojewodę małopolskiego Jerzego Millera postępowania w sprawie wydania pozwolenia na przebudowę tego odcinka, cała inwestycja mocno się opóźniła. Miller wstrzymał inwestycję na wyraźny wniosek inwestora. Nie wiadomo, dlaczego taki wniosek został w ogóle zgłoszony. Pojawiły się doniesienia, że stało się tak za sprawą braku środków na realizację inwestycji.
Projekt „Budowa połączenia kolejowego MPL „Kraków – Balice” z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki – Balice” otrzymał na realizację ponad 200 mln zł ze środków Unii Europejskiej. W efekcie prowadzonych prac powstanie 10 kilometrów dwutorowego zelektryfikowanego połączenia kolejowego na odcinku Kraków Główny - Mydlniki - Balice. Dodatkowo zostaną wybudowane nowe oraz przebudowane istniejące obiekty budowlane oraz sieci i urządzenia. Maksymalna prędkość z jaką będą mogły po tej trasie przejeżdżać pociągi pasażerskie to 80 km/h, a dopuszczalny nacisk osi – 221kN.
Realizacja tej inwestycji pozwoli ograniczyć ruch samochodowy – według prognoz ruchu od 51 tys. pasażerów w 2015 roku do 728 tys. w 2041 roku ma zamiast autem dojeżdżać na lotnisko pociągiem. To ważne z punktu widzenia założeń dotyczących realizacji idei zrównoważonego transportu, gdzie kolej jest jedną z gałęzi odciążającą ruch samochodowy w mieście. Dofinansowanie z UE dla przedsięwzięcia wynosi ponad 204,15 mln zł i będzie realizowane w ramach VII osi priorytetowej POIiŚ - Transport przyjazny środowisku, której głównym celem jest zwiększenie udziału przyjaznych środowisku gałęzi transportu w ogólnym przewozie osób i ładunków.
Po przebudowie linia ma służyć nie tylko dojeżdżającym na lotnisko, ale stanowić też fragment pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Wieliczka – Kraków – Balice. To właśnie dlatego wybudowane zostaną trzy przystanki. I choć nowa linia pozwoli na rozwijanie prędkości do 80 km na godz. (dziś jest to do 40 km na godz.), to podróż pociągiem na lotnisko potrwa nieco dłużej niż przed remontem tej linii – 20 zamiast 16 minut.