wś
- Przesunięcie terminu zakończenia prac jest spowodowane nieterminowym rozpoczęciem, przez wykonawcę, robót związanych z tzw. przegłębieniem przepompowni – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji. Dodaje jednocześnie, że PKP Polskie Linie Kolejowe kompletną dokumentację potrzebną do wykonania tych robót dostarczyły wykonawcy w lutym tego roku. Prace nad przebudową przepompowni rozpoczęły jednak dopiero w listopadzie.
Termin zakończenia „zasadniczych prac budowlanych” nie jest jednak równoznaczny z terminem dopuszczenia pociągów do ruchu nowym odcinkiem torów. Do tego należy zakończyć wszystkie prace budowlane oraz uzsykać wszystkie dopuszczenia techniczne. Proces ten może potrwać nawet kilkanaście tygodni, mimo iż firma Bilfinger Berger stojąca na czele konsorcjum budującego tory na Lotnisko Chopina zadbała o to, aby pierwsze odbiory już się rozpoczęły.
Mimo zapewnień Centrum Realizacji Inwestycji i wykonawcy, że prace na budowie łącznicy zakończą się do końca lutego, optymizmu zarządcy infrastruktury nie podzielają przedstawiciele warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego. – Są małe szanse, by tunel kolejowy i nowa podziemna stacja zostały tam otwarte na Euro 2012 – stwierdził „Gazecie Wyborczej” Marek Chmurski z Zarządu Transportu Miejskiego. W podobnym tonie wypowiadał się szef ZTM Leszek Ruta.
ZTM już rozpoczął pracę na alternatywnymi rozwiązaniami dowozu pasażerów na lotnisko. Rozważane jest m.in. odwożenie ich specjalnymi autobusami do przystanku kolejowego Żwirki i Wigury, gdzie można będzie się przesiąść na kolej. Planowane jest również wytyczenie tymczasowego buspasu
Problemy z budową łącznicy na Okęcie zaczęły się już kilka lat temu na etapie przygotowywania projektu, którego wykonanie powierzono w roku 2005 czeskiej firmie Sudop. Praca przeciągnęły się o ponad dwa lata, co przedstawiciele firmy tłumaczyli natrafieniem „na prawdziwy węzeł gordyjski” jakim miały być niezewidencjonowane instalacje miejskie oraz „problemy biurokratyczne”. W maju 2008 roku zakładano, że po zakończeniu prac projektowych i budowlanych z łącznicy będzie można skorzystać w roku 2010. Tak się jednak nie stało. Umowę z wykonawcą udało się podpisać w październiku 2009 roku. Za dwuletnie opóźnienie w przygotowaniu projektu firma Sudop Praha została przez PKP Polskie Linie Kolejowe ukarana karą finansową w wysokości 30 mln zł.