Do końca listopada można składać oferty w przetargu PKP Cargo Terminale na system automatyzacji bram samochodowych i kolejowych. Pierwszym obiektem, w którym zostanie on zastosowany, będzie powstający terminal multimodalny w Zduńskiej Woli Karsznicach. System będzie musiał zostać oddany do użytku w ciągu niecałego roku.
Inwestycja będzie realizowana w trybie „projektuj i buduj”. Przedmiot zamówienia składa się z dwóch osobnych systemów: rozczytywania tablic rejestracyjnych ciężarówek i numerów pociągów (OCR) przy głównym wjeździe oraz systemu kolejkowego, regulującego wjazd i wyjazd. Zwycięzca przetargu będzie też musiał przeszkolić personel obiektu w zakresie obsługi systemu oraz zobowiązać się do wprowadzania modyfikacji, dostosowujących jego funkcjonalności do potrzeb pracy terminalu przez pięć kolejnych lat.
Rola pracowników – ograniczona do minimum
Obsługa bramowa pociągów i samochodów ma być maksymalnie zautomatyzowana. Personel pociągów i kierowcy ciężarówek mają wykonywać większość czynności przy pomocy interaktywnych „kiosków” (z komunikatami w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim). Zadania pracowników terminalu mają ograniczać się do wydawania stałych przepustek wjazdowych, kontroli transakcji, obsługi wyjątków oraz błędów oraz do manualnej obsługi bram w przypadku awarii.
Cały zakres rzeczowy ma być zrealizowany do 30 września przyszłego roku. W ciągu następnego miesiąca (czyli do chwili planowanego uruchomienia całego terminala) mają być przeprowadzone testy usługi i uruchomienie systemu. 90% punktów w postępowaniu można otrzymać za cenę. Pozostałych 10% zależy od zaoferowanej długości okresu wsparcia technicznego i nadzoru eksploatacyjnego (do wyboru: 6 lub 7 lat).
Terminal na skrzyżowaniu NJS i Węglówki
Umowę z firmą ZUE na budowę terminala przy stacji Zduńska Wola Karsznice podpisano – po długim oczekiwaniu i kilkakrotnych zwrotach akcji, związanych głównie z
zabiegami o przyznanie funduszy unijnych na inwestycję –
latem bieżącego roku. Szacowana wartość to 123 mln zł brutto.
Obiekt będzie zlokalizowany na terenie po zlikwidowanej grupie torów stacji Zduńska Wola Karsznice. Terminal ma obsługiwać przewozy kolejowe i drogowe oraz ich kombinacje. W pierwszym etapie budowy zajmie powierzchnię około 12 hektarów. Możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 220 tys. TEU rocznie, a pojemność składowa – 4500 TEU. Będzie to największy tego typu obiekt w centralnej części Polski. Inwestycja ma wzmocnić pozycję Grupy PKP Cargo w segmencie usług terminalowych, zapewniając obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku i w połączeniach z portami polskimi i zagranicznymi.