Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PKP Cargo: Dla intermodalu nie ma alternatywy
fot. Jędrzej Pilarski
Niezależnie od prowadzonej restrukturyzacji PKP Cargo będą w coraz większym stopniu przestawiały się z przewozów masowych na intermodalne. Właśnie ten segment rynku jest najbardziej przyszłościowy – przekonywał podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego pełniący obowiązki prezesa zarządu PKP Cargo dr Marcin Wojewódka. Przewoźnik lobbuje też za wyrównywaniem warunków konkurencji z transportem drogowym.

Szef pogrążonego w kryzysie przewoźnika podkreślił, że bieżące działania ratunkowe i przygotowywanie strategicznych planów na przyszłość są prowadzone równolegle – choć na efekty tego drugiego trzeba będzie poczekać. – Musimy najpierw przetrwać i posprzątać wewnętrznie naszą spółkę. Udało nam się jednak uciec spod noża. Dziś płacimy faktury, jesteśmy w procesie sanacji – i w ciągu dwóch lat wyjdziemy na prostą – zadeklarował.

Atutem PKP Cargo pozostanie rozbudowany tabor: liczba lokomotyw i wagonów wynosi wciąż tysiące. Przewoźnik chce coraz mocniej wykorzystywać je – po koniecznych adaptacjach – do przewozów intermodalnych. Przestawienie spółki na przewozy ładunków skonteneryzowanych to proces, dla którego – według Wojewódki – nie ma alternatywy. W przeciwnym wypadku spółka nie będzie miała czego wozić.

– Zboże z Ukrainy naprawdę łatwiej wysyłać przez port w Odessie. Aby odegrać ważniejszą rolę, potrzebujemy więcej terminali na wschodniej granicy, jednak co do zasady Ukraina nie jest zorientowana na Bałtyk – argumentował Wojewódka, omawiając potencjalne alternatywy dla intermodalu. – Węgiel w Polsce stopniowo się skończy – węglarki staną się więc niepotrzebne. Nie ma więc innego wyjścia, niż właśnie intermodal – podkreślił. Przypomniał, że jako firma należąca w większości do akcjonariuszy prywatnych (należy do nich 67% akcji) PKP Cargo muszą skoncentrować się na generowaniu zysku.

Osobnym zagadnieniem jest rozwój całego sektora kolejowych przewozów intermodalnych. – We wspólnym interesie wszystkich przewoźników jest zwiększanie masy towarowej. Chcemy mieć zwiększony udział w zwiększonym intermodalu – i do tego dążymy – zadeklarował Wojewódka. Jak stwierdził, ministrowie i parlamentarzyści rozumieją tę konieczność. Jedną z pierwszych jaskółek zapowiadających niezbędne zmiany było – jak stwierdził – rozszerzenie sieci dróg płatnych dla samochodów ciężarowych.

– Myślę, ze będą kolejne takie działania – wyraził nadzieję prezes PKP Cargo. Jak dodał, również na poziomie unijnym istnieje zrozumienie dla postulatów wyrównania konkurencji międzygałęziowej. – Jeśli nie dojdzie do zmian, za 10 lat nie będziemy mieli czego wozić – przestrzegł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Polityka i prawo

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Roman Czubiński 08 listopada 2024

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nie będzie przedstawiciela związków zawodowych w zarządzie PKP Cargo

Polityka i prawo

Nie będzie przedstawiciela związków zawodowych w zarządzie PKP Cargo

Michał Szymajda 08 października 2024

Wojewódka: Bez drastycznego cięcia kosztów PKP Cargo by nie przetrwało

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Polityka i prawo

CUPT: Nie będzie zwiększenia puli KPO na intermodal

Roman Czubiński 08 listopada 2024

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Intermodal i logistyka

DB Cargo Polska: Chcemy stabilizacji opłat

Roman Czubiński 10 listopada 2024

Trójmiejskie porty mają się świetnie. I raczej będzie jeszcze lepiej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nie będzie przedstawiciela związków zawodowych w zarządzie PKP Cargo

Polityka i prawo

Nie będzie przedstawiciela związków zawodowych w zarządzie PKP Cargo

Michał Szymajda 08 października 2024

Wojewódka: Bez drastycznego cięcia kosztów PKP Cargo by nie przetrwało

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5