Mariusz W.
Program Inwestycje Polskie o wartości około 40 mld zł, został zapowiedziany w październiku przez premiera Donalda Tuska podczas tzw. drugiego expose. Celem programu jest utrzymanie tempa wzrostu inwestycji i PKB oraz tworzenie miejsc pracy. Dotychczas program, którego operatorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), nie finansował jednak żadnych projektów. Pierwszym projektem, który BGK oznaczył jako projekt w formule Inwestycje Polskie jest budowa Pomorskiej Kolei Metropolitarnej.
W ramach zawartej w środę umowy BGK zapewnił tzw. ostatnią złotówkę, środki konieczne dla zamknięcia projektu Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. 20-kilometrowa nowa linia ma połączyć Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Inwestycja będzie oddana w 2015 roku. Wartość netto projektu to 940 mln zł. 70 procent środków pochodzi z programów unijnych, pozostałą kwotę ma dostarczyć BGK poprzez program emisji obligacji, oraz województwo pomorskie.
Szef Pomorskiej Kolei Metropolitarnej Krzysztof Rudziński przypomniał podczas konferencji prasowej zorganizowanej po podpisaniu umowy z BGK, że od 40 lat w tym kraju nie budowano linii kolejowej, poza kilkukilometrowymi odcinkami. Ale dzięki PKM nie tylko gdańskie lotnisko zyska połączenie z miastem. Również budowany właśnie port lotniczy w Gdyni będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe z trójmiejską metropolią. Gdańsk natomiast odzyska połączenie kolejowe z Kartuzami i Kościerzyną, które zniszczone zostało w czasie II wojny światowej.
Obecnie przygotowywany jest przetarg na zakup taboru wykorzystywanego przez PKM. 10 pojazdów zespolonych ma kosztować około 150 mln zł.