Mariusz W.
Jak przekonuje marszałek Pomorza Mieczysław Struk, stopień zaawansowania inwestycji widać już gołym okiem. Prace toczą się jednocześnie na całym odcinku i obecnie wszystko idzie zgodnie z planem. W maju inwestycja osiągnie półmetek. Gotowych jest 18 z 41 obiektów inżynieryjnych: wiaduktów kolejowych, drogowych, kładek i przejść dla pieszych oraz przepustów dla zwierząt. Na przełomie marca i kwietnia zakończyły się prace przy budowie konstrukcji dwóch dużych wiaduktów. Jeden z nich położony jest nad ul. Rakoczego, drugi nad al. Grunwaldzką. W trakcie budowy jest kilkanaście kolejnych konstrukcji. Część z nich ma zostać ukończona lada moment.
Niebawem rozpocznie się również budowa drugiego toru na linii 201 pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i połączeniem z linią PKM. Inwestycja ta jest osobnym działaniem przetargowym względem samej modernizacji linii 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną, rozszerzającym je. Oprócz budowy drugiego toru na ok. 4-kilometrowym odcinku pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i połączeniem (w Baninie – niedaleko przystanku kolejowego Rębiechowo) z linią PKM, działanie to zakłada także m.in. prace na stacjach Gdańsk Osowa i Gdynia Wielki Kack.
Oficjalnie na budowie panuje optymizm, choć nie jest ona wolna od kłopotów prawnych związanych z jej realizacją. Jak się okazuje, jeden z właścicieli nieruchomości doprowadził do punktowego wstrzymania prac budowlanych przekonując, że niezgodnie z zasadami na etapie projektowania PKM korzystano z przepisów tzw. specustwy. Dotyczy ona ułatwień w stosunku do inwestycji związanych z Euro 2012. Prace przy PKM rozpoczęły się już po zakończeniu piłkarskich mistrzostw. Zastrzeżenia podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny. Sprawę przejął już Naczelny Sąd Administracyjny.
Budowa PKM ma zostać ukończona do 30 kwietnia 2015 roku, aby samorządowcy zdążyli się z niej rozliczyć do końca tego samego roku. Wykonawcą prac budowlanych jest polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które wyceniło ich wykonanie na 716 mln zł brutto. Budżet całego projektu to ok. 900 mln zł. Inwestycja w 70 proc. sfinansowana zostanie ze środków UE.