Jak informują posłowie PiS, we wtorek partia złoży do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew o stwierdzenie nieważności sprzedaży akcji PKP Energetyka funduszowi CVC Capital Partners. Według PiS-u transakcja była niezgodna z prawem.
PiS wnosi w pozwie m.in. o stwierdzenie nieważności umowy przedwstępnej z 27 lipca 2015 r. dotyczącej sprzedaży przez Polskie Koleje Państwowe SA na rzecz Caryville Investments Sp. z o.o. całości akcji Polskich Kolei Państwowych Energetyka SA. Partia chce, żeby jednym ze świadków była minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Pozwani to PKP SA i Caryville Investments Sp. z o. o. Ten ostatni podmiot został wskazany przez CVC jako nabywca PKP Energetyki. Przy podpisaniu umowy pełną odpowiedzialność ma wziąć za niego CVC.
"Łamane jest wprost polskie prawo"
Jak argumentują posłowie PiS, PKP Energetyka jest właścicielem składników majątkowych tworzących linie kolejowe o znaczeniu państwowym, których sprzedaż podmiotom prywatnym jest nieważna z mocy prawa. – Łamane jest wprost polskie prawo – powiedział na konferencji prasowej w Sejmie poseł Andrzej Adamczyk . Chodzi o ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Zgodnie z art. 18 ust. 3 tej ustawy „nie podlega sprzedaży mienie wchodzące w skład linii kolejowej o państwowym znaczeniu, będącej własnością PKP SA, PLK SA lub Skarbu Państwa”.
Kontrola NIK-u i KE
Wcześniej posłowie PiS-u zwrócili się do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie ważności umowy prywatyzacyjnej PKP Energetyka.
Jak pisaliśmy, posłowie poprosili prezesa NIK o wyjaśnienie „nagłej” zmiany formuły prywatyzacji z giełdowej na sprzedaż całej spółki oraz o zbadanie, czy nie doszło do rażącego konfliktu interesów. Miałby się on objawić występowaniem firmy, lub firm z tej samej grupy kapitałowej, jako doradcy obu oferentów (CVC i Energi) w tym procesie sprzedaży oraz występowaniem pracownika Energa SA jako przedstawiciela lub doradcy CVC.
W sierpniu poseł PiS Jerzy Polaczek wystosował wniosek do europejskiej komisarz ds. transportu o analizę prawidłowości sprzedaży spółki przez Komisję Europejską.
KE zaakceptowała transakcję jako zgodną z prawem europejskim. Eksperci mają jednak
wątpliwości w sprawie sprzedaży PKP Energetyka, co związane jest m.in. z wieloletnią umową na utrzymanie sieci trakcyjnej, jaką przed sprzedażą PKP Energetyki PKP PLK podpisała z tą firmą.
Szczegóły transakcji
Zanim rozpoczęto proces, podpisany został pakt gwarancji pracowniczych, który zapewni osobom pracującym w spółce zatrudnienie do czterech lat oraz premię prywatyzacyjną. PKP SA informuje, że 15% środków ze sprzedaży akcji PKP Energetyka trafi do Funduszu Własności Pracowniczej PKP. Przychody ze sprzedaży PKP Energetyka mają zostać przeznaczone na obsługę zadłużenia PKP SA, gwarantowanego przez Skarb Państwa oraz inne cele omówione w ustawie o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP.
Pod koniec lipca 2015 roku PKP SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyki. Oba podmioty podpisały umowę sprzedaży akcji. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1,965 mld zł co, po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1,410 mld zł. – Zaproponowana przez CVC cena zakupu PKP Energetyki była wyższa od uzyskanych na poziomie analiz aż o 30% –
informowała 7 sierpnia Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.