Posłowie PiS Andrzej Adamczyk i Krzysztof Tchórzewski zaprezentowali dziś w Sejmie ekspertyzę prawną swojej partii, według której sprzedaż PKP Energetyki jest sprzeczna z polskim prawem.
PKP SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA. Oba podmioty podpisały umowę sprzedaży akcji. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1 965 mld zł co, po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1 410 mld zł.
Niedawno „Rp.pl” ujawniło, że Energa złożyła prawie identyczną w kwocie ofertę, co zwycięzca – luksemburski fundusz CVC Capital Partners. Pojawiły się wątpliwości, czy proces sprzedaży spółki przebiegał prawidłowo. Atmosferę podgrzały również protesty posłów Prawa i Sprawiedliwości, którzy złożyli doniesienie do prokuratury.
Nie podlega sprzedaży
Andrzej Adamczyk i Krzysztof Tchórzewski z Prawa i Sprawiedliwości zaprezentowali dziś w sejmie ekspertyzę prawną swojej partii, według której sprzedaż PKP Energetyki jest sprzeczna z polskim prawem. Obaj posłowie są członkami sejmowej Komisji Infrastruktury. – Według naszych analiz sprzedaż spółki PKP Energetyka jest sprzeczna z polskim prawem – mówił Krzysztof Tchórzewski.
Jak mówił Krzysztof Tchórzewski, kluczowy jest zapis w ustawie o restrukturyzacji PKP który mówi, że „nie podlegają sprzedaży m.in. strategiczne linie kolejowe". Jak dodał, ich wykaz obejmuje 3/4 sieci kolejowej. Tenże zapis ma dotyczyć PKP Energetyki, ponieważ w ustawie o transporcie kolejowym linia kolejowa to: "budynki budowle oraz urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wraz z zajmowanymi przez nie terenami". A urządzenia zasilania trakcji i urządzeń sterowania ruchem należą do PKP Energetyka - tak więc nie wolno ich sprzedać razem ze spółką.
Kolejnym argumentem PiS jest „wykaz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo–obronnym”, na którym znajduje się spółka PKP Energetyka. Warto przypomnieć, że PKP SA już odniosło się do tej kwestii, ale tylko podając przykłady prywatnych spółek, znajdujących się na wymienionej liście: Polkomtel, T–Mobile Polska, Orange Polska, Netia, RWE Stoen Operator, EmiTel.
„Prywatyzacja bezprawna"
Według posłów PiS, unieważnienie podpisanej już umowy to problem polskiego rządu i nie powinien pchać do podjęcia ich zdaniem błędnej i bezprawnej decyzji – Do tego dopóki minister Wasiak nie podpisze zgody, umowa wstępna sprzedaży nie jest ważna – dodaje Krzysztof Tchórzewski. Jak dodał, ministerstwo i PKP „musi mieć świadomość że prywatyzacja jest bezprawna".
Według Tchórzewskiego prywatyzacja PKP Energetyka i tak będzie nieważna, ponieważ według kodeksu cywilnego sprzedaż jest nieważna z mocy prawa, jeżeli akt sprzedaży złamał ustawę.
A co z CVC Capital Partners? – Nas nie interesuje kupujący, tylko szkodliwa działalność rządu, mająca negatywny wpływ na bezpieczeństwo transportu kolejowego w Polsce – mówił Adamczyk. Krzysztof Tchórzewski dodał, że klub Prawa i Sprawiedliwości nigdy nie zwracał się w tej sprawie do kupującego, tylko do rządzących. Ale to CVC Capital Partners odpowiadało posłom PiS zamiast rządu.
Na konferencji prasowej dziennikarze przypomnieli, że Netia kupiła TK Telekom – spółkę, która również jest na wspomnianej liście. Adamczyk nazwał to „kolejnym skandalem”. – Staraliśmy się zapobiec sprzedaży tej strategicznej spółki – przypomniał.
Wczoraj w sejmie Szef Polski Razem Jarosław Gowin również skrytykował sprzedaż PKP Energetyki. „Po pierwsze nie jest jasne, jaki był tryb podejmowania decyzji: czy decyzję w tej sprawie podejmował minister skarbu, czy konsultowany w tej sprawie był minister gospodarki, czy też była to samodzielna decyzja władz PKP". We wtorkowej konferencji prasowej wziął udział także minister gospodarki w rządzie Jerzego Buzka, Janusz Steinhoff, według którego „decyzja o tym trybie prywatyzacji jest zdecydowanie błędna".
Obszerny raport na temat PKP Energetyki przeczytasz na portalu Monitor. A w nim:
Dane finansowe
Umowy na dostawę energii
Optymalna struktura spółki
Projekcja zachowań nowego właściciela
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.