Łukasz Malinowski
Jak podaje Rynek Kolejowy PKP Polskie Linie Kolejowe wraz z SKM Warszawa w ramach prób technicznych oraz w celu zapoznania maszynistów z trasą przeprowadziły pierwszą w piątek jazdę składu pociągu tunelem do stacji Warszawa Lotnisko Chopina. Pociągiem testowym był jeden z Elfów Pesy, który Szybka Kolej Miejska zamówiła specjalnie w celu obsługi połączenia z lotniskiem. Na pokładzie nie zabrakło informacji pasażerskiej, wyświetlającej trasę planowanego połączenia linii S2 Warszawa Lotnisko Chopina - Sulejówek Miłosna, wraz z zapowiadaniem głosowym przystanków.
W przejeździe wzięło udział kilkadziesiąt osób - wśród nich przedstawiciele ZTM, PKP PLK i SKM Warszawa, oraz wykonawców podziemnej linii kolejowej. Pociąg wyruszył z peronu 7 Warszawy Zachodniej z kilkunastominutowym opóźnieniem - trzeba było poczekać na kilka osób, które się spóźniły. Następnie z prędkością 75 km/h pociąg pojechał linią nr 8 do stacji Warszawa Okęcie, gdzie został wpuszczony na tor wjazdowy na linię do lotniska na sygnał zastępczy. Przed samym wjazdem do tunelu Elf przystanął na trzy minuty w celu wykonania historycznych zdjęć. O 22:35 pociąg zameldował się przy peronie na torze nr 1 stacji Warszawa Lotnisko Chopina - pisze Rynek Kolejowy.
Po kilkunastominutowym postoju na torze nr 1 pociąg wycofał się na pochylnię wjazdową, po czym wjechał na halę peronową torem nr 2 w kierunku przeciwnym do zasadniczego. Również ta próba wypadła pomyślnie. Przed północą Elf bez większych przygód wrócił na Warszawę Zachodnią. Ciekawostką jest to, że pod sygnałem wjazdowym do tunelu, ze względu na bardzo długi łuk, po którym porusza się pociąg, zamontowano aż trzy powtarzacze sygnału, a w przypadku wykrycia pożaru w tunelu automatyka zabrania dyżurnemu ruchu udzielenia pozwolenia na jazdę.
Osoby biorące udział w przejeździe technicznym zwracały uwagę na dużą odległość pomiędzy peronem a drzwiami pociągu - jest to ponad 30 centymetrów. Peron jest również stosunkowo krótki - gdyby SKM chciała wydłużyć składy Elfów do dwóch pociągów, na pewno nie będzie mieć takiej możliwości. Podziemne przejście w kierunku terminalu lotniska jest już gotowe i właściwie oznaczone. Ma ono jednak ok. 100 metrów długości, i nie posiada ruchomego chodnika. Przed wejściem do terminalu lotniska pasażerowie będą musieli wjechać schodami ruchomymi lub windą na poziom ulicy i wyjść na dwór - klatka schodowa znajduje się poza terminalem.
- Połączenie kolejowe jest już w pełni przygotowane do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie już się rozpoczęły - mówi z rozmowie z Rynkiem Kolejowym Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Tymczasem 16 kwietnia wykonawca połączenia lotniskowego, konsorcjum z firmą Bilfinger Berger na czele, otrzymał kolejne zamówienie na dodatkowe prace za 2,5 mln złotych. Tym razem jest to zabudowa dodatkowego zasilacza sieci trakcyjnej wraz z rozbudową rozdzielnicy 3kV, uzupełnienie instalacji elektrycznych w tunelu, uzupełnienie Systemu Alarmu Pożarowego i uzupełnienia Dźwiękowego Systemu Ostrzegawczego.