Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pierwszy cementowiec z napędem LNG zawinie do polskich portów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
16-01-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

Statek został przekazany do eksploatacji krótko przed świętami Bożego Narodzenia przez holenderską stocznię Ferus Smit, Jest to pierwszy na świecie cementowiec z napędem LNG. Jeszcze w styczniu ma on zawinąć do polskich portów. Przyjmą go Gdynia i Szczecin.

Pierwszy cementowiec na LNG

Statek Greenland jest niezwykły głównie ze względu na swój napęd. Wcześniej w cementowcach nie stosowano napędu gazem ziemnym. Jednostka, która powstała w stoczni Ferus Smit, jest napędzana 6-cylindrowym dwupaliwowym silnikiem wysokoprężnym Wärtsilä 34DF, zasilanym olejem napędowym lub LNG. Zbiornik, o podwójnych ścianach i pojemności 310 m³ i system paliwowy dostarczyła holenderska firma Cryonorm. Cylindryczny zbiornik zainstalowano w pozycji pionowej w przedniej części statku.

Statek wyposażono we w pełni zautomatyzowany system załadunku i rozładunku cementu oparty na zjawisku fluidyzacji wywołanej przepływem sprężonego powietrza przez proszek (w tym przypadku cement). Umożliwia ono "przepompowywanie" ładunku w kompletnie zamkniętym, bezkurzowym przeładunkowym systemie rur łączących ładownie z terminalem na nabrzeżu. Przeładunek metodą pneumatyczną odbywa się poprzez jeden lub dwa rurociągi o dużym przekroju (12 cali). Poza cementem statek może przewozić także inne ładunki proszkowe, takie, jak szlaka (żużel), popiół i podobne.



Greenland zawinie do Polski

Wodowanie Grrenland’a odbyło się 31 października ubiegłego roku. Następnie odbyła się seria niezbędnych prób, po których jednostka została przekazana armatorowi, a 23 grudnia 2015 cementowiec opuścił port Delfzijl w Holandii. Swoją pierwszą komercyjną podróż odbył on do Rostock'u w Niemczech, gdzie załadował swój pierwszy ładunek cementu.

Jeszcze w tym miesiącu będzie można zobaczyć ten statek w polskich portach. 18 stycznia ma się on pojawić w Gdyni, a 20 stycznia w Szczecinie, jednak terminy te nie są jeszcze pewne i mogą ulec niewielkiej zmianie. W Gdyni cumować będzie przy nabrzeżu Bułgarskim, na którego zapleczu znajduje się przemiałownia, a w Szczecinie przy nabrzeżu Cementowym terminalu Cemex na Stołczynie.

Cemex na wybrzeżu

Obecnie istnieją dwa warianty funkcjonowania Przemiałowni Cemex Polska w Gdyni. Może on pełnić funkcję terminalu lądowego i morskiego, przeładowując cement wyprodukowany w Cementowni Chełm lub Cementowni Rudniki lub Przemiałowni cementu. Klinkier, który jest głównym składnikiem do produkcji cementu, dostarczany jest do zakładu z cementowni należącej do Cemex Polska. Produkcja cementu odbywa się w młynach kulowych. Cały proces technologiczny mielenia jest sterowany i monitorowany przez centralny system komputerowy. Dzięki temu wyprodukowane cementy charakteryzują się wysokimi i stałymi parametrami. Zakład dysponuje 4 silosami po 400 t oraz 4 silosami po 1000 t.

Terminal na szczecińskim Stołczynie, to obiekt pełniący rolę terminalu logistycznego od 2005 roku, kiedy to wstrzymano produkcję cementu w Przemiałowni Szczecin. Spełnia role terminalu lądowego i morskiego. Wyposażony jest w linie do automatycznego załadunku cementowozów cementem luzem. Posiada place składowe na kruszywa i materiały sypkie. Składowisko przy nabrzeżu o pojemności 10 tys. ton z dźwignicą przeładunkową 5 ton oraz składowiska na hali o pojemności 5 tys. ton z suwnicą przeładunkową. W terminalu są do dyspozycji 2 silosy po 400 t pojemności, 2 silosy o pojemności 1850 t oraz jeden duży silos o pojemności 8500 t. Zakład Cemex'u w Szczecinie dysponuje urządzeniami do bezpośredniego załadunku cementu na statki. Nabrzeże o długości całkowitej 143 m, przystosowane jest do obsługi statków o nośności do ok. 4500 ton, nie przekraczających 6,3 m zanurzenia.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Biznes i przemysł

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Cemex Polska 13 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kluczowa dla budownictwa branża szykuje się na dekarbonizację

Biznes i przemysł

Cementownia Kujawy: Cel to 90 proc. paliw alternatywnych

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Biznes i przemysł

Cemex Polska partnerem wystawy prac Fridy Kahlo

Cemex Polska 13 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kluczowa dla budownictwa branża szykuje się na dekarbonizację

Biznes i przemysł

Cementownia Kujawy: Cel to 90 proc. paliw alternatywnych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5