Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-08-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Pierwsze wyrzutnie rakietowe Chunmoo dotarły do Gdańska
fot. Agencja Uzbrojenia
Do portu morskiego w Gdańsku dotarły pierwsze wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe K239 Chunmoo produkcji południowokoreańskiej, osadzone na polskich podwoziach Jelcz. To kolejna dostawa sprzętu wojskowego do Polski drogą morską. Tym samym przestrzeń morska staje się coraz istotniejsza nie tylko dla strategicznych interesów ekonomicznych państwa, ale również bezpieczeństwa narodowego.

Polska zamówiła 218 wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo produkcji Hanwha Aerospace w ubiegłym roku w ramach pierwszego kontraktu wykonawczego do umowy ramowej, która zakłada dostawę nawet 288 sztuk. Umożliwią one precyzyjne rażenie celów na dużych odległościach. Będą wyposażone dwa typy pocisków rakietowych – mniejszego kalibru o zasięgu 80 kilometrów oraz większego kalibru o zasięgu 290 kilometrów. Pozyskanie tego rodzaju uzbrojenia prawdopodobnie podyktowane jest wnioskami z rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Dostawy Chunmoo w ramach pierwszego kontraktu wykonawczego mają mieć miejsce do 2027 roku. Pozostałych 70 wyrzutni rakietowych być może powstanie w Polsce, jednak do czasu uruchomienia produkcji w kraju realizowane będą dostawy z Korei Południowej. Co warto odnotować, drogą morską. Nie ma bowiem innych dostępnych opcji, trudno bowiem wyobrazić sobie dostawy sprzętu wojskowego do Polski przez terytorium Federacji Rosyjskiej, a transport morski jest najbardziej efektywny.

Na pokładzie statku AAL Dalian do Polski, który wypłynął z Masan 20 czerwca, przybyła na razie tylko jedna wyrzutnia rakietowa, jednak do końca roku przewidywane jest dostarczenie kolejnych 17 sztuk, co umożliwi pełne ukompletowanie pierwszego dywizjonu artylerii rakietowej systemu Homar-K w 18. Dywizji Zmechanizowanej. Chunmoo zostaną wcześniej zintegrowane już w Polsce z systemem kierowania ogniem Topaz, opracowanym przez WB Electronics.

To kolejna dostawa sprzętu wojskowego do Polski drogą morską po szeregu innych, zarówno z Korei Południowej, jak i Stanów Zjednoczonych. Jak informowaliśmy już wcześniej na łamach “Rynku Infrastruktury”, do polskich portów morskich trafiły czołgi podstawowe M1A1 Abrams i K2, jak również armatohaubice samobieżne K9A1. Tym samym przestrzeń morska staje się strategicznie istotna dla Polski nie tylko w kontekście globalnej wymiany handlowej i bezpieczeństwa energetycznego, ale również zapewnienia efektywnych łańcuchów dostaw sprzętu wojskowego, zarówno w czasie pokoju, jak i wojny.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Intermodal i logistyka

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Mikołaj Kobryński 07 marca 2024

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Polityka i prawo

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Mikołaj Kobryński 04 marca 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Intermodal i logistyka

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Intermodal i logistyka

Powstanie drugi terminal instalacyjny offshore!

Mikołaj Kobryński 07 marca 2024

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Polityka i prawo

Artur Dziambor dyrektorem w Porcie Gdańsk

Mikołaj Kobryński 04 marca 2024

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

Zobacz również:

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi operator promowy (znowu) poszukiwany

Mikołaj Kobryński 08 marca 2024

Ważny przetarg dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Inżynieria i innowacje

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Intermodal i logistyka

Gdynia: Oferty na Port Zewnętrzny w połowie czerwca

Mikołaj Kobryński 21 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5