Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że do Polski dostarczona została pierwsza partia nowych czołgów podstawowych M1A2 SEPv3 Abrams, licząca 28 sztuk. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wszystkich 116 używanych Abramsów M1A1 FEP, pojazdy bojowe przenoszące Wojska Lądowe w XXI wiek zostały dostarczone drogą morską.
Początek obecnej dekady przyniósł bezprecedensowe inwestycje w modernizację techniczną sił zbrojnych. Proces ten był nieunikniony z racji zbliżającej się coraz większymi krokami konieczności wymiany poradzieckiego sprzętu wojskowego. Na znaczące zwiększenie jego skali wpłynęła inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Z jednej strony Polska przekazała dużą część sprzętu wojskowego ukraińskim siłom zbrojnym, przez co pilnego uzupełnienia wymaga powstała w ten sposób luka. Z drugiej strony wojna na Ukrainie wpłynęła na wzrost zagrożeń militarnych w Europie Środkowej, co wymaga zwiększenia potencjału wojskowego Polski niestety nie tylko w wymiarze jakościowym, ale również ilościowym.
Jeszcze przed wojną na Ukrainie podjęta została decyzja o zakupie 250 nowych czołgów podstawowych M1A2 SEPv3 Abrams (choć samą umowę podpisano już po jej wybuchu). Miała ona związek z formowaniem 18. Dywizji Zmechanizowanej, która powstaje częściowo na bazie istniejących jednostek wojskowych, a częściowo poprzez formowanie nowych, przy czym wszystkie mają być wyposażone w nowoczesne uzbrojenie. Dostawę nowych Abramsów zaplanowano na lata 2025-2026. W dniu 18 stycznia wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz poinformował, że drogą morską dotarła do Polski pierwsza seria, licząca 28 czołgów podstawowych, czyli ekwiwalent dwóch kompanii.
#WojskoPolskie: Po wyładunku maszyny czeka przegląd i transport do jednej z jednostek sił zbrojnych.
☑️ M1A2 Abrams Sep v.3 to najnowsza seryjna wersja amerykańskich czołgów.
Szef MON nie ujawnił w opublikowanym w mediach społecznościowych wpisie, do którego portu morskiego zostały dostarczone Abramsy. Jak jednak poinformował Portal Morski, był to port morski w Gdyni. Nie ulega wątpliwości, że jest to kolejny przykład, który potwierdza, że porty morskie są kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa gospodarczego Polski, ale również dla bezpieczeństwa narodowego i obronności. Drogą morską trafia do Polski duża część importowanego sprzętu wojskowego, w szczególności ze Stanów Zjednoczonych i Korei Południowej, które są obecnie jego wiodącymi zewnętrznymi dostawcami. Z jej wykorzystaniem możliwy jest także przerzut sprzętu wojskowego i żołnierzy sił sojuszniczych.
Po błyskawicznej transformacji Wojsk Lądowych priorytetem powinny stać się zatem inwestycje w bezpieczeństwo morskie. Abstrahując od dostaw ciężkiego sprzętu wojskowego i przerzutu sił sojuszniczych, ochrony wymagają choćby dostawy surowców energetycznych – do Polski praktycznie 100% ropy naftowej dostarczanych jest do gdańskiego Naftoportu, z kolei w 2023 roku aż 90% dostaw importowanego gazu ziemnego zrealizowano poprzez terminal LNG w Świnoujściu oraz system gazociągów Baltic Pipe. Prognozowany na najbliższych kilkanaście lat wzrost zapotrzebowania na “błękitny surowiec” również zaspokajać będzie import drogą morską dzięki budowie kolejnego gazoportu, tym razem w postaci jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.