PGNiG Termika ogłosiła przetarg w którym poszukuje przewoźnika kolejowego do przewozu 2,75 mln ton węgla ze Śląska. Trafi on do dwóch elektrociepłowni i jednej ciepłowni Termiki w Warszawie. Obecnie kontrakt realizuje PKP Cargo. Znamy również oferty na przewóz węgla do zakładu „Jastrzębie”.
Obecny kontrakt na przewóz węgla kamiennego ze Śląska do trzech warszawskich zakładów PGNiG Termika realizuje PKP Cargo. Spółka wozi go od kilku producentów ze Śląska, w tym Katowickiego Holdingu Węglowego, Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Polskiej Grupy Górniczej (dawniej Kompanii Węglowej), Spółki Restrukturyzacji Kopalń, PG Silesia i Węglokoksu Kraj. Kontrakt trwa do końca 2017 roku, a jego wartość wynosi 28 mln zł. Węgiel trafia do Elektrociepłowni Siekerki, Elektrociepłowni Żerań i Ciepłowni Kawęczyn.
Warto pamiętać, że najbliższe lata będą bardzo trudne dla przewozów kolejowych ze względu na duże utrudnienia wywołane licznymi modernizacjami infrastruktury. Wiele transportów będzie musiało jeździć objazdami. Trasami objazdowymi zmuszone będą jeździć pociągi towarowe wożące węgiel
z kopalni Bogdanka do elektrowni w Kozienicach.
Kto za PKP Cargo?W związku z rocznym terminem obowiązywania kontraktu z PKP Cargo, PGNiG Termika rozpisała właśnie kolejny przetarg na przewóz węgla na takich zasadach w roku 2018. Spółka chce znaleźć w drodze przetargu przewoźników kolejowych, którzy zrealizują przewozy łącznie na poziomie 2,75 mln ton węgla. Przetarg podzielono na trzy części, a każda z nich różni się jedynie wielkością zamówienia. Część pierwsza obejmuje przewóz ładunku o masie 1,5 mln ton przez rok, część druga – 600 tys. ton, a trzecia – 650 tys. ton.
Kryterium wyboru jest wyłącznie cena. Składanie ofert trwa do 3 lipca 2017 roku, zaś wadium w poszczególnych częściach wynosi w pierwszej – 450 tys. zł, drugiej – 220 tys. zł, a trzeciej – 240 tys. zł.
Do zakładu Energetycznego „Jastrzębie”Trwa również postępowanie na przewóz 1,05 ton węgla energetycznego do zakładów PGNiG Termika i Spółki Energetycznej „Jastrzębie” od 1 czerwca 2017 roku do 31 grudnia 2019 roku w ramach umów ramowych. Składanie ofert trwało do 27 kwietnia.
Przetarg podzielono na dwie części. Na sfinansowanie zamówienia przeznaczono 32,67 mln zł brutto. 28,95 mln zł na część pierwszą, gdzie jest mowa o przewozie rzędu 800 tys. ton oraz 3,7 mln zł w części drugiej, gdzie jest mowa o 250 tys. ton węgla.
O większy kontrakt stara się pięć firm przewozowych. Najtańsza oferta pochodzi od Pol-Miedź Trans, bo wyceniono ją na 25,36 mln zł brutto. Niewiele droższą ofertę złożyło DB Cargo Polska – 26,6 mln zł i PKP Cargo – 27 mln zł. Najdroższe oferty pochodzą od CTL Logistics – 34,2 mln zł oraz Koleje Czeskie – 37,2 mln zł. Mniejszy kontrakt cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż ten pierwszy. Najtańszą ofertę z trzech oferentów złożyło DB Cargo Polska – 4,3 mln zł brutto. Dużo droższą ofertę podało CTL Logistics –5,14 mln zł oraz PKP Cargo Service – 5,3 mln zł.