Państwowa spółka logistyki paliw PERN podsumowuje trwające inwestycje, które mają znacznie zwiększyć możliwości importu ropy przez port w Gdyni
Państwowy operator logistyki paliw PERN (dawne Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych) informuje o trwających pracach nad pogłębieniem toru wodnego w Porcie Gdynia, który pozwoli PERN rozładowywać tankowce z olejem napędowym o ładowności ponad 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 m. Zarząd Morskiego Portu w Gdyni rozpoczął już projekt rozbudowy istniejącego Stanowiska SPPP w Porcie Gdynia w celu umożliwienia rozładunku zbiornikowców o nośności powyżej 100 tys. ton.
– Port Gdynia buduje z kontrahentami długotrwałe i pozytywne relacje biznesowe. Przykładem takiej współpracy jest firma PERN. Nasze relacje oparte są na strategii win-win w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia cytowany w komunikacie.
Do bazy w Dębogórzu
Tankowce mają być rozładowywane do bazy paliw PERN w Dębogórzu. Już w styczniu tego roku rozładowała ona aż o dwie trzecie paliw więcej niż w styczniu 2022 roku, realizując maksymalne możliwe wolumeny - podała spółka podkreślając, że inwestycje w zwiększenie jej potencjału.
Inwestycje trwają już od 2016 roku. Do tej pory spółka wybudowała już trzy nowe zbiorniki na olej napędowy o pojemności 32 tys. mᶟ każdy. Dwa podobne trafią do użytku klientów jeszcze w tym roku. To nie koniec inwestycji, gdyż PERN jest w trakcie procesu budowy kolejnych trzech zbiorników – tym razem o pojemności 50 tys. mᶟ każdy.
– Wiemy, że zapotrzebowanie na usługi Portu w Gdyni i PERN będzie w najbliższym czasie tylko wzrastało z uwagi na zmianę architektury dostaw ropy naftowej i paliw do Polski. Inwestycje, które obecnie realizujemy pozwolą nam wejść na wyższy poziom bezpieczeństwa energetycznego i jeszcze lepiej obsłużyć tych klientów, z którymi mamy podpisane kontrakty – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN.
Ważne inwestycje kolejowe
Jak podkreśla w komunikacie PERN, sukces Dębogórza zależy także od dobrej współpracy z partnerami takimi jak Port w Gdyni czy PKP, których inwestycje wspierają możliwości dystrybucji paliw. PKP PLK realizuje obecnie projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W ramach inwestycji PKP PLK przebuduje łącznie 115 km torów, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów.
Więcej na ten temat piszemy tutaj.
Ważną kwestią jest również temat modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Maksymilianowo. Z perspektywy obecnego funkcjonowania oraz przyszłego rozwoju bazy PERN Dębogórze jak i Portu Gdynia, projekt ten jest kluczowy dla zwiększenia możliwości wyprowadzenia paliw na transport kolejowy - podkreśla PERN. Ta inwestycja
jeszcze się jednak nie rozpoczęła, choć miało się to stać trzy lata temu.