Państwowa spółka PERN, zarządzająca ropociągami i rurociągami paliwowymi oraz magazynami paliw, podpisała umowę z Colas Rail Polska na budowę masowego frontu kolejowego w Nowej Wsi Wielkiej. W efekcie zdolność bazy paliwowej do przyjęcia produktów ropopochodnych drogą kolejową zwiększy się dwukrotnie.
PERN to należąca w 100% do Skarbu Państwa spółka zarządzająca systemem rurociągów surowcowych i produktowych, obsługujących sektor paliwowy, a także magazynami paliw. Posiada także udziały w gdańskim Naftoporcie, który obsługuje przeładunki ropy naftowej, zapewniając zabezpieczenie dostaw nie tylko do rafinerii w Gdańsku i Płocku, ale także Leuna i Schwedt w Niemczech. W dniu 15 lipca PERN podpisał kontrakt z Colas Rail Polska dotyczący budowy masowego frontu kolejowego w bazie paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej w powiecie bydgoskim.
W ramach inwestycji powstanie 3,5 kilometra nowych odcinków torów kolejowych i 21 dwustronnych stanowisk rozładunkowych, przy czym każde z nich będzie wyposażone w 3 przyłącza do odbioru produktów ropopochodnych – oleju napędowego, benzyn silnikowych oraz oleju opałowego. Powstała infrastruktura będzie zdolna do obsługi rozładunku z 30 cystern kolejowych jednocześnie. Oznacza to, że zdolność bazy paliwowej w Nowej Wsi Wielkiej do przyjęcia produktów drogą kolejową zwiększy się dwukrotnie. W efekcie powstanie efektywny łańcuch logistyczny przeznaczony do obsługi transferu paliw z rozbudowywanego terminala PERN w Dębogórzu oraz rafinerii ropy naftowej w Gdańsku.
– Budowa masowego frontu kolejowego w bazie paliw PERN w Nowej Wsi Wielkiej stanowi jeden z ważnych elementów realizacji strategii, która zakłada umocnienie się PERN na pozycji lidera logistyki surowcowo-paliwowej w Polsce. Chcemy aktywnie odpowiadać na wyzwania gospodarcze i geopolityczne m.in. poprzez budowę mocnych fundamentów do dywersyfikacji naszego biznesu. Odważnie patrzymy w przyszłość i już teraz tworzymy podwaliny pod nowe usługi, które będziemy świadczyć w perspektywie kolejnych lat – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN. Zakończenie realizacji inwestycji zaplanowano na 2025 rok.
PERN wskazuje, że inwestycja stanowi nie tylko odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie klientów na dostawy produktów ropopochodnych drogą kolejową, ale również przygotowanie spółki do wyzwań związanych z dekarbonizacją transportu – rozbudowany front kolejowy w Nowej Wsi Wielkiej będzie mógł w przyszłości obsługiwać przeładunki nowych produktów, takich jak HVO, paliwo powstałe w procesie hydrokrakingu lub uwodornienia olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, stanowiącego alternatywę dla oleju napędowego w silnikach Diesla, umożliwiającą redukcję emisji CO2 o 94% w ujęciu netto. W tym kontekście warto zauważyć, że
wprowadzenie HVO na aż 100 stacjach paliw AVIA zapowiedział niedawno Unimot.
PERN posiada łącznie 19 baz paliwowych o łącznej pojemności 2,65 mln m3, a także 4 magazyny ropy naftowej o łącznej pojemności 4,1 mln m3. Colas Rail Polska ma już doświadczenie w realizacji kontraktów dla PERN – w latach 2020-2022 spółka zrealizowała inwestycje mające na celu zwiększenie możliwości załadunkowych na nalewni cystern kolejowych w bazie paliwowej w Dębogórzu, zaś w tym miesiącu zakończyła modernizację torów kolejowych w tej lokalizacji.