Wraz z dostarczeniem ostatnich 47 sztuk do portu morskiego w Świnoujściu zakończyła się rozpoczęta rok temu dostawa 116 używanych czołgów podstawowych M1A1 FEP dla polskich sił zbrojnych. Wszystkie dotychczasowe dostawy do Polski ciężkiego sprzętu wojskowego z importu odbywały się drogą morską.
Porty morskie w Polsce mają coraz większe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale również bezpieczeństwa narodowego. Zakończenie dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej z kierunku wschodniego spowodowało znaczący wzrost wykorzystania zdolności przeładunkowych terminala LNG w Świnoujściu oraz gdańskiego Naftoportu. Tym samym porty morskie, wraz z oddanym do użytku w 2022 roku systemem gazociągów Baltic Pipe, są gwarantem bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ciągłości dostaw węglowodorów. W latach 2022-2023 po wprowadzeniu embarga na dostawy węgla kamiennego z Federacji Rosyjskiej umożliwiły także błyskawiczną reorientację kierunków dostaw tego surowca.
Z wykorzystaniem transportu morskiego odbywają się również dostawy ciężkiego sprzętu wojskowego, zarówno w przypadku nowych i używanych pojazdów bojowych dla polskich sił zbrojnych, dostarczanych ze Stanów Zjednoczonych i Korei Południowej, jak i podczas przerzutów sił sojuszniczych (nie tylko amerykańskich) na terytorium Polski. Dostawy te od 2022 odbywają się na dużą skalę, co ma związek zarówno z donacjami sprzętu wojskowego dla Ukrainy, powodującymi konieczność uzupełnienia powstałych luk, jak również z pogorszeniem międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa, co implikuje konieczność ilościowego i jakościowego zwiększenia potencjału obronnego państwa.
Wśród ciężkich pojazdów bojowych dostarczanych do Polski drogą morską należy wymienić armatohaubice samobieżne, wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe i oczywiście czołgi podstawowe. W ostatnich latach zawarto umowy na dostawę 250 sztuk nowych Abramsów w najnowszym wariancie M1A2 SEPv3 w systemie Foreign Military Sales i 116 sztuk używanych Abramsów w wariancie M1A1 FEP, a także 180 sztuk K2. Rozpoczęta została już realizacja ostatnich dwóch spośród wyżej wymienionych kontraktów, zaś w przypadku używanych Abramsów – zakończona. W efekcie polskie siły zbrojne dysponują 116 czołgami podstawowymi M1A1 FEP, co stanowi ekwiwalent dwóch batalionów.
Wśród 116 używanych Abramsów ostatnia partia licząca 47 sztuk dotarła do Polski w dniu 26 czerwca. Zostały rozładowane w porcie morskim w Świnoujściu ze statku Sampogracht, należącego do niderlandzkiego armatora Spliethoff. Co ciekawe, jednostka ta została zwodowana w 2005 roku w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Rozładunek odbył się w Euro Terminalu na Nabrzeżu Rozładunkowym. Oprócz Abramsów dostarczono także zapas materiałów eksploatacyjnych oraz wozy warsztatowe. Używane Abramsy, które będą wykorzystywane w 18. Dywizji Zmechanizowanej, wciąż są relatywnie nowoczesne, w szczególności w porównaniu z czołgami podstawowymi wykorzystywanymi przez Rosję.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.