Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Olkusz bez ekranów akustycznych przy linii LHS. Emisja hałasu w normie

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Olkusz bez ekranów akustycznych przy linii LHS. Emisja hałasu w normie
Fot. Sigman z polskiej Wikipedii, CC BY-SA 3.0Brakuje środków na ekrany akustyczne przy linii LHS
Od ponad 10 lat Mieszkańcy Olkusza walczą o budowę ekranów akustycznych wzdłuż przebiegającej przez miasto linii kolejowej PKP LHS. Powodem jest zbyt wysoki poziom hałasu, jaki generują przejeżdżające pociągi. Spółka odpowiada, że zmodernizowała już infrastrukturę, dzięki czemu poziom emisji jest w normie i nie stać jej na stawianie ekranów.

Poseł Jacek Osuch przyłączył się do sprawy mieszkańców Olkusza, którzy walczą od lat o zbudowanie przy linii szerokotorowej LHS ekranów akustycznych. – Dotychczasowe działania zarządcy infrastruktury skupiły się na zmniejszeniu emisji hałasu, jednak jest on i tak bardzo uciążliwy dla mieszkańców domów jednorodzinnych i bloków położonych najbliżej linii szerokotorowej – pisze poseł. Mowa o domach i blokach położonych przy ul. Żuradzkiej, 29 Listopada i Dąbrowskiego. – Z uwagi na używanie do przewozów lokomotyw spalinowych oraz starych wagonów, każdorazowo hałas w mieszkaniach uniemożliwia normalne funkcjonowanie – wyjaśnia.

Poseł przypomina również, że firma PKP LHS zobowiązana do postawienia ekranów akustycznych była już decyzją wojewody. Wskazał on, że ekrany powinny powstać na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 1 km i wysokości co najmniej 3,5 m. Ostateczny termin wykonania ekranów akustycznych w Olkuszu wojewoda małopolski wyznaczył na dzień do końca 2008 roku. – Do dnia dzisiejszego ekrany nie powstały – mówi poseł. – Zdaję sobie sprawę, że inwestycja ta wymaga dużych nakładów finansowych, jednak bezpieczeństwo, zdrowie i życie mieszkańców jest w moim przekonaniu priorytetem – dodaje i apeluje o zobowiązanie spółki do uwzględnienia budowy elementów ochrony akustycznej najpóźniej do 2019 roku.

Na apel odpowiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, który podkreślił, że sprawa uciążliwości kursowania pociągów po linii kolejowej nr 65 jest przedmiotem ciągłego zainteresowania Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Smoliński przytacza również wyjaśnienia przekazane przez prezesa PKP LHS, że spółka w latach 2005-2016 na terenie powiatu olkuskiego i samego miasta wykonywała różnorodne prace remontowe nawierzchni torowej w celu zmniejszenia emisji hałasu i zmniejszenia uciążliwości kursowania pociągów.

Emisja w normie


– Zastosowano rozwiązania techniczne polegające na wymianie podkładów drewnianych na podkłady nowe posiadające lepszą amortyzację, wymieniono szyny dł. 25 m na szyny nowe dł. 210 m, łącząc je w odcinki toru bezstykowego za pomocą spawów termitowych, co spowodowało zmniejszenie emisji hałasu – wymienia Smoliński. Dodaje także, że tor na odcinkach przyległych do Olkusza został poddany naprawie bieżącej poprzez podbicie toru maszynami wysokowydajnymi i wyeliminowanie odkształceń w planie i profilu w celu zmniejszenia uciążliwości generowanych przejazdem pociągów.

Co więcej, wymienia Smoliński, LHS wykonała roboty mające na celu poprawienie amortyzacji toru na terenie miasta. W km 374,983 – 376,385 oraz w km 379,310 – 380,580 (łącznie 2,672 km toru) dokonano zabudowy podkładek gumowych pod podkładką stalową w celu zmniejszenia emisji hałasu przez przejeżdżające pociągi. Przed inwestycją dokonano pomiaru poziomu hałasu. W porze dziennej był on na poziomie 47,0 db, zaś w porze nocnej na poziomie 52,0 db. Przed zabudową przekładek gumowych przeprowadzono pomiar poziomu hałasu. Po zabudowie przekładek gumowych w sierpniu 2011 r. stwierdzono, że w porze nocnej jest on na poziomie 38,9 db przy normie 56,0 db, zaś w porze dziennej na poziomie 44,0 db przy normie 65,0 db. – Przedstawione wyniki pomiarów mieszczą się w zakresie dopuszczalnym przez normę ujętą w Rozporządzeniu Ministra Środowiska – odpowiada wiceminister. Dodaje, że spółka w tym roku również przeprowadzi pomiary natężenia hałasu i skonsultuje je z władzami miasta.

Ekranów nie będzie

– Dodatkowo, w celu zmniejszenia uciążliwości kursowania pociągów po linii kolejowej nr 65, przeprowadzane są przez PKP LHS analizy dotyczące zmiany trakcji spalinowej na trakcję elektryczną zasilaną prądem zmiennym 25 kV – podaje Smoliński.

Ponadto ministerstwo wyliczyło jaki byłby koszt budowy 1 kilometra ekranów akustycznych na terenie Olkusza. – Budowa taka jest przedsięwzięciem bardzo kosztownym – mówi Smoliński. Na podstawie doświadczeń GDDKiA przy budowie autostrad A2 i A4, podano, że cena 1 m2 będzie wynosiła średnio 750 zł. – Co przy wysokości od 3,5 do 5,0 mb daje kwotę od 2.625 zł do 3.750 zł mb. Koszt budowy 1 km ekranów akustycznych wyniesie w granicach od 2,625 mln zł do 3,75 mln zł – wylicza wiceminister.

– Prezes zarządu PKP LHS poinformował, że spółka nie planuje zabudowy ekranów akustycznych ze względu na brak środków finansowych – przytoczył Smoliński. Ponadto podkreślił, że dokonano już naprawy toru oraz zastosowano rozwiązania techniczne, które obniżyły poziom hałasu. – Po ostatnich pomiarach jest on na poziomie dopuszczalnym – dodał.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Intermodal i logistyka

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

inf. pras 15 maja 2022

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Drogi i autostrady

Do końca roku analizy wskażą, czy elektryfikować LHS

Intermodal i logistyka

PKP LHS: Bliżej elektryfikacji linii kolejowej z Izowa do Hrubieszowa

Intermodal i logistyka

LHS do portów na Odrze? MIB widzi przeszkody

Intermodal i logistyka

LHS do portów na Odrze? MIB widzi przeszkody

Martyn Janduła 08 marca 2017

Zobacz również:

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Intermodal i logistyka

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

inf. pras 15 maja 2022

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Drogi i autostrady

Do końca roku analizy wskażą, czy elektryfikować LHS

Intermodal i logistyka

PKP LHS: Bliżej elektryfikacji linii kolejowej z Izowa do Hrubieszowa

Intermodal i logistyka

LHS do portów na Odrze? MIB widzi przeszkody

Intermodal i logistyka

LHS do portów na Odrze? MIB widzi przeszkody

Martyn Janduła 08 marca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5