PKP SA zamierzają kontynuować program modernizacji i przebudowy dworców w tym roku. Dokończonych zostanie dziesięć większych obiektów, a kilkadziesiąt innych doczeka się prac estetyzacyjnych. Pięć lokalizacji wytypowano natomiast do budowy dworców systemowych. Zburzonych zostanie też blisko 50 starych obiektów.
PKP SA wchodzi w nowy rok z kilkoma niezakończonymi inwestycjami dworcowymi. Kolejarze wymieniają dziesięć obiektów – Olsztyn Zachodni,
Puławy Miasto, Wieliczka, Grodzisk Mazowiecki (II etap), Szczecin Główny (I i II etap), Inowrocław, Jarosław, Gliwice, Warszawa Centralna (estetyzacja). Przedsięwzięcia znajdują się w różnych fazach realizacji – przykładowo
Olsztyn Zachodni jest na etapie przygotowywania projektu, natomiast
kontrowersyjna estetyzacja Warszawy Centralnej to opóźniony projekt, który miał zakończyć się przed grudniowymi świętami, ale wykonawcy nie udało się dotrzymać terminu.
Kolejarze przewidują też rozpoczęcie kolejnych dziesięć inwestycji. Prace modernizacyjne prowadzone będą na dworcach Gdańsk Główny, Poznań Zachodni, Miechów, Sosnowiec Maczki i Wejherowo. W przypadku Sosnowca Maczek przewiduje się zagospodarowanie obiektu
na potrzeby uczelni kolejowej, która prowadzona będzie przy współpracy z Politechniką Śląską. W pięciu przypadkach powstaną natomiast tzw.
innowacyjne dworce systemowe. Dotychczasowe budynkiem zostaną wyburzone i zastąpione nowym, mniejszym obiektem, wybudowanym według zunifikowanego projektu. W ramach pilotażu można oglądać już cztery takie obiekty w Ciechanowie,
Mławie, Nasielsku i Nowe lokalizacje to Pomiechówek, Sędziszów Małopolski, Oświęcim, Poznań Garbary, Oborniki Wielkopolskie Miasto.
– Nowe lub zmodernizowane dworce to nowoczesne obiekty oferujące wysokie standardy obsługi pasażerów. W pełni dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i komfortowe budynki oprócz funkcji związanych z obsługą pasażerów zapewniają podróżnym szeroką ofertę komercyjną, a często również kulturalną (np. Teatr Gdynia Główna, Stacja Kultura w Rumi) – zapewnia Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA. Ponadto mają zostać przeprowadzone prace estetyzacyjne i drobniejsze prace remontowe na 76 obiektach na łączną kwotę 12 mln zł.
Z mapy kolejowej zniknie też trochę obiektów. – W najbliższej transzy ma zostać zlikwidowanych 46 nieczynnych dworców i przystanków kolejowych. Obiekty przeznaczone do rozbiórki to budynki przeważnie w bardzo złym stanie technicznym, nie pełniące żadnych funkcji związanych z obsługą pasażerów. Nie ma zainteresowania ze strony rynku i władz lokalnych zagospodarowaniem tych obiektów. Warto też zaznaczyć, że przed fizycznym wyburzeniem obiektów, decyzja jest konsultowana z władzami lokalnymi i, jeżeli istnieje taka potrzeba, z konserwatorem zabytków – zapewnia Bułtowicz.