CMA CGM, francuski potentat na rynkach żeglugi morskiej i transportu intermodalnego, oraz AD Ports Group, operator terminali portowych z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, w ramach projektu joint venture uruchomili nowy terminal kontenerowy w Abu Zabi. Jego maksymalna przepustowość wynosi 1,8 mln TEU w skali roku.
Abu Zabi to licząca ponad 1,5 mln mieszkańców stolica Zjednoczonych Emiratów Arabskich i jednocześnie drugie pod względem ludności miasto w kraju po Dubaju. Choć gospodarka rzeczonego państwa najczęściej kojarzona jest z wydobyciem węglowodorów, od lat postępuje jej dywersyfikacja – rozwinięty jest choćby sektor finansowy, czy też transport lotniczy. Funkcjonuje także kilka dużych portów morskich. Jeden z nich, Khalifa Port, znajduje się właśnie w Abu Zabi. To bardzo istotne miejsce na intermodalnej mapie świata – łączne zdolności przeładunkowe w zakresie kontenerów wynosiły do niedawna 7,8 mln TEU w skali roku.
Fraza “do niedawna” nie jest tu przypadkowa – w dniu 12 grudnia w Khalifa Port oddano do użytku nowy terminal kontenerowy o zdolnościach przeładunkowych 1,8 mln TEU. Inwestycję zrealizowało konsorcjum CMA CGM (70% udziałów) oraz AD Ports Group (30% udziałów), które posiada 35-letnią koncesję na eksploatację nowo powstałego obiektu. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wyniosła 3,1 mld dirhamów, co odpowiada 845 mln USD. W uroczystości udział wzięli Khaled bin Mohamed Al Nahyan, książę Abu Zabi, oraz Rodolphe Saadé, który stoi na czele CMA CGM.
Nowy terminal kontenerowy w Khalifa Port ma wyróżniać szereg rozwiązań wpływających na efektywność ekonomiczną i jednocześnie minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Wśród nich należy wymienić OPS, czyli system zasilania statków w energię elektryczną z lądu (ang. Onshore Power System), montaż paneli fotowoltaicznych w dostępnych obszarach, czy też zeroemisyjny budynek administracyjny zaopatrywany w energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Obsługa przeładunku kontenerów będzie realizowana z wykorzystaniem 8 suwnic nabrzeżowych STS oraz 20 elektrycznych suwnic bramowych na gumowych oponach e-RTG. Terminal kontenerowy jest ponadto gotowy do podłączenia do sieci kolejowej.
– Uruchomienie CMA Terminals Khalifa Port pokazuje, że Zjednoczone Emiraty Arabskie są atrakcyjnym obszarem inwestycyjnym, umacniając naszą pozycję jako kluczowego partnera dla globalnych graczy. Nowy terminal kontenerowy umożliwi zwiększenie przepływów handlowych i wspomoże długoterminowy wzrost gospodarczy w Abu Zabi i Zjednoczonych Emiratach Arabskich – komentuje cytowany w komunikacie prasowym książę Khaled bin Mohamed Al Nahyan. – Wspólnie z naszym partnerem AD Ports Group cieszymy się, że możemy uruchomić nowoczesny terminal kontenerowy, mając przy tym na względzie zrównoważony rozwój i innowacyjność – wskazuje Rodolphe Saadé.
Nowy port kontenerowy dysponuje nabrzeżem o długości 800 metrów i głębokości technicznej 18,5 metra. Po jego oddaniu do użytku Khalifa Port znacząco się powiększył – zajmuje dziś powierzchnię 6,3 kilometrów kwadratowych. Długość nabrzeży wynosi natomiast łącznie 11,7 kilometra. Z kolei falochrony mierzą 3,8 kilometrów długości. Wspólną inwestycję CMA CGM i AD Ports Group można natomiast porównać do
Projektu T3, realizowanego obecnie w gdańskim Baltic Hub. Po jego zakończeniu, które zaplanowano na wrzesień 2025 roku, zdolności przeładunkowe głębokowodnego terminala kontenerowego w Gdańsku wzrosną o 1,5 mln TEU, osiągając poziom 4,5 mln TEU.