Varsovia, pierwszy od ponad 20 lat pozyskany przez Polską Żeglugę Bałtycką nowy prom, podczas konferencji Ferry Shipping Summit uzyskał wyróżnienie RoPax of the Year 2024. Powstała we włoskiej stoczni CN Visentini nowoczesna jednostka jest eksploatowana na podstawie 10-letniej umowy czarterowej z opcją wykupu, która będzie dostępna za 6 lat.
Europejski rynek promowy przechodzi obecnie duże zmiany. Coraz większą rolę odgrywają duże promy, których długość linii ładunkowej przekracza nawet 4000 metrów, zaś długość własna sięga 240 metrów. Większe jednostki charakteryzuje bowiem mniejsze zużycie paliwa w przeliczeniu na przewożonego pasażera i przewożoną tonę ładunku, co przekłada się zarówno na poprawę efektywności ekonomicznej, jak i korzyści środowiskowe. Coraz więcej promów zasilanych jest ponadto skroplonym gazem ziemnym, co przekłada się na znaczące ograniczenie emisji CO2 i innych substancji do atmosfery w porównaniu do zastosowania konwencjonalnego paliwa żeglugowego.
Trendy te omijały dotychczas polskich operatorów promowych – Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, realizującej przewozy pod marką Polferries, jak i Unity Line, który wykorzystuje zarówno promy swojego właściciela, Polskiej Żeglugi Morskiej, jak i prywatnego polskiego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe. Na polskim rynku od lat obecna jest jednak zagraniczna konkurencja, a nowoczesne duże promy eksploatują już w relacjach między Polską a Szwecją szwedzki potentat Stena Line oraz niemiecki TT-Line. Dlatego wymiana floty przez polskich graczy staje się konieczna, aby mogli oni utrzymać konkurencyjność.
Po wielu latach z opóźnieniem ruszył Program Batory, w ramach którego w Gdańskiej Stoczni “Remontowa” zakontraktowano trzy promy z opcją dostawy czwartej jednostki. Odbiorcą pierwszych dwóch promów, które znajdują się już w trakcie budowy, będzie PŻM, zaś trzeciego i potencjalnie czwartego – PŻB. Jednocześnie to PŻB jest pierwszym polskim armatorem od ponad 20 lat, który pozyskał nowoczesny duży prom. To wyczarterowana na okres 10 lat Varsovia, wyprodukowana we włoskiej stoczni CN Visentini. Jednostka, która za 6 lat będzie mogła zostać przez PŻB wykupiona, dołączyła oficjalnie do floty Polferries pod koniec lipca, rozpoczynając obsługę relacji Świnoujście – Ystad.
Podczas tegorocznej konferencji Ferry Shipping Summit nowy prom został wyróżniony jako RoPax of the Year 2024. Wobec powyższego PŻB przygotowała specjalną ofertę Varsovia of the Year, w ramach której w tym roku jeszcze w dwa weekendy (23.11-24.11 oraz 30.11-01.12) będzie można odbyć podróż promem na trasie Świnoujście – Ystad – Świnoujście za 150 zł wraz z miejscem w kabinie 4-osobowej z łazienką i śniadaniem w formie bufetu. Pierwsza wycieczka w ramach oferty odbyła się z piątku na sobotę 15.11-16.11.
Przypomnijmy, że Varsovia to pierwsza jednostka napędzana skroplonym gazem ziemnym wśród promów eksploatowanych przez polskich armatorów, co przekłada się bezpośrednio na redukcję emisji CO2 i innych zanieczyszczeń. Na jej efektywność ekonomiczną wpływ mają nie tylko wielkość, ale także charakterystyczny kształt kadłuba, zmniejszający opory aż o 13% w porównaniu z podobnymi promami. Jednostka może przewieźć do 200 samochodów osobowych oraz ponad 1000 osób – 936 pasażerów i 64 członków załogi. Posiada ponadto linię ładunkową dla samochodów ciężarowych o długości 2875 metrów.
Długość Varsovii wynosi ponad 216 metrów, zaś szerokość – ponad 28 metrów. Do dyspozycji pasażerów jest 230 kabin 4-osobowych oraz 107 foteli lotniczych. Warto dodać, że do tej pory żaden z polskich operatorów promowych nie dysponował jednostką o tak pokaźnej linii ładunkowej. PŻB, armator z siedzibą w Kołobrzegu, należący w 100% do Skarbu Państwa, wraz z oddaniem do użytku Varsovii dołączył zatem do takich operatorów promowych, jak Stena Line, czy TT-Line.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.