Jak informuje DB Cargo Polska, uruchomione zostało nowe regularne połączenie kolejowe, łączące terminale intermodalne w Brwinowie pod Warszawą oraz Parmie we Włoszech. Pociągi w tej relacji będą kursowały co tydzień. To kolejne połączenie intermodalne w osi północ-południe realizowane przez przewoźnika.
Choć rozwój transportu intermodalnego w Polsce nie przebiega wciąż w pożądanym tempie, w efekcie czego na sieci dróg krajowych wciąż przybywa samochodów ciężarowych, w zasadzie każdy rok przynosi zmiany na intermodalnej mapie kraju. Przybywa sukcesywnie zarówno terminali kontenerowych, jak i regularnych połączeń kolejowych, które łączą zarówno obiekty na terenie Polski, jak również polskie i zagraniczne “suche porty”. Uruchomienie kolejnego regularnego połączenia intermodalnego ogłosiło właśnie DB Cargo Polska. Będzie ono realizowane pomiędzy terminalami kontenerowymi CEPIM Interporto w Parmie oraz Hupac Group w Brwinowie w aglomeracji warszawskiej.
Pierwszy pociąg dotarł na pruszkowski terminal 13 lutego 2025, a połączenie kursować będzie na tej linii raz w tygodniu – czytamy w informacji opublikowanej przez przewoźnika na portalu społecznościowym LinkedIn. DB Cargo Polska ma obsługiwać nowe połączenie na odcinku z Brwinowa do stacji kolejowej Tarvisio we Włoszech, nieopodal granicy włosko-austriackiej. Warto dodać, że Brwinów to doskonała lokalizacja – na linii kolejowej 1, w pobliżu autostrady A2, ok. 25 kilometrów od Warszawy i jednocześnie ok. 20 kilometrów od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach połączenia obsługiwane będą zarówno kontenery, jak i nadwozia wymienne, zaś kompleksowa usługa intermodalna obejmie także transport na tzw. ostatniej mili. Czas przejazdu pomiędzy Brwinowem a Parmą wyniesie nieco ponad dobę. Pociągi z Parmy będą wyruszać we wtorki, by dotrzeć do Brwinowa w czwartek, natomiast odjazdy z Brwinowa zaplanowano na sobotę, co umożliwi dotarcie z powrotem do Parmy w poniedziałek. Usługę świadczyć będzie spółka Adriafer Rail Services we współpracy z Futura Cargo.
Terminal intermodalny Hupac Group w Brwinowie został oddany do użytku w 2022 roku, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Dziś może obsłużyć 5 pociągów na dobę, a jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą dziś 80 tys. TEU. Powierzchnia placu manewrowo-składowego wynosi z kolei 42 tys. m
2, zaś cały obiekt zajmuje 140 tys. m
2. Plany rozbudowy zakładają zwiększenie przepustowości aż do 180 tys. TEU – liczba torów zwiększy się z 5 obecnie do 8, zabudowane zostaną także 3 suwnice (na razie przeładunki obsługiwane są tu z wykorzystaniem reachstackerów). Wówczas możliwe będzie obsłużenie nawet 12 pociągów na dobę.