Nowoczesny prom E-Flexer przewoźnika Stena Line jest już dosłownie o krok od zadebiutowania na regularnej linii Gdynia – Karlskrona. Po raz pierwszy w historii linii obsłuży ją fabrycznie nowy, 240-metrowy prom. Obecnie przechodzi ostatnie prace w stoczni w Gdańsku. Najprawdopodobniej jeszcze przed końcem sierpnia pierwsi pasażerowie wypłyną na jego pokładzie z portu w Gdyni.
Jak donosi PortalMorski.pl, Stena Estelle – pierwszy z nowych, wydłużonych promów przewoźnika Stena Line w ostatnich dniach przypłynął do Polski z chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co Ltd. Na razie zacumował we wspomnianym Gdańsku, gdzie w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA przechodzi ostatnie prace przed swoim oficjalnym „debiutem” na regularnej linii między Gdynią a szwedzką Karlskroną.
Nadal przewidywany termin, w którym pierwsi pasażerowie (i kierowcy) popłyną na pokładzie nowego statku do Szwecji to sierpień tego roku.
Przypomnijmy, że Stena Estelle to pierwszy z łącznie dwóch fabrycznie nowych promów, które docelowo mają obsługiwać ruch na linii Gdynia – Karlskrona. Drugi z nich, Stena Ebba, będzie jego siostrzaną jednostką. To statki tzw. klasy E-Flexer, czyli dłuższe, 240-metrowe promy korzystające z nowych technologii zwiększających efektywność energetyczną, w tym zapewniających mniejsze zużycie paliwa, ograniczających emisję i umożliwiających w przyszłości wykorzystanie napędu hybrydowego. Ich obsługa w Gdyni będzie możliwa dzięki nowemu terminalowi promowemu - podkreśla Urząd Miasta Gdyni.
To nie koniec nowości, bo E-Flexery pływające z Gdyni (i do Gdyni) oznaczają też większą dostępną pojemność. Na ich pokładzie zmieści się jednocześnie nawet do 1200 pasażerów oraz łącznie do 3600 metrów ładunków (na kołach) – oznacza to, że dają aż dwukrotnie większe możliwości niż dotychczas eksploatowane na tej linii jednostki. Co ważne, w przypadku połączeń Stena Line z Gdyni to pierwsze fabrycznie nowe promy, z których będą mogli skorzystać pasażerowie przemieszczający się drogą morską z Pomorza do Skandynawii.
Jak donosi magistrat, Stena Estelle przy okazji pokonywania drogi z chińskiej stoczni do Polski zaliczył już swoją pierwszą „misję”, przewożąc do Europy ładunki na kołach ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w tym m.in. specjalistyczne maszyny budowlane. Załoga nowego promu zdążyła też przetestować zawinięcie jednostki do portu w Karlskronie.
Stena Line korzysta już wprawdzie z kilku innych E-Flexerów o nieco mniejszych wymiarach (krótszych o 25 metrów), ale obsługują one inne połączenia. Drugi z nowych promów mających docelowo pływać na linii Gdynia – Karlskrona, czyli wspomniany wcześniej Stena Ebba najprawdopodobniej zostanie wprowadzony do użytku do końca tego roku. Więcej na temat nowych promów
pisaliśmy tutaj.