Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Nowy, 240-metrowy prom już w Trójmieście

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
17-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Miasta Gdyni/Portal Morski

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowy, 240-metrowy prom już w Trójmieście
fot. Stena Line
Nowoczesny prom E-Flexer przewoźnika Stena Line jest już dosłownie o krok od zadebiutowania na regularnej linii Gdynia – Karlskrona. Po raz pierwszy w historii linii obsłuży ją fabrycznie nowy, 240-metrowy prom. Obecnie przechodzi ostatnie prace w stoczni w Gdańsku. Najprawdopodobniej jeszcze przed końcem sierpnia pierwsi pasażerowie wypłyną na jego pokładzie z portu w Gdyni.

Jak donosi PortalMorski.pl, Stena Estelle – pierwszy z nowych, wydłużonych promów przewoźnika Stena Line w ostatnich dniach przypłynął do Polski z chińskiej stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) Co Ltd. Na razie zacumował we wspomnianym Gdańsku, gdzie w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA przechodzi ostatnie prace przed swoim oficjalnym „debiutem” na regularnej linii między Gdynią a szwedzką Karlskroną.

Nadal przewidywany termin, w którym pierwsi pasażerowie (i kierowcy) popłyną na pokładzie nowego statku do Szwecji to sierpień tego roku.

Przypomnijmy, że Stena Estelle to pierwszy z łącznie dwóch fabrycznie nowych promów, które docelowo mają obsługiwać ruch na linii Gdynia – Karlskrona. Drugi z nich, Stena Ebba, będzie jego siostrzaną jednostką. To statki tzw. klasy E-Flexer, czyli dłuższe, 240-metrowe promy korzystające z nowych technologii zwiększających efektywność energetyczną, w tym zapewniających mniejsze zużycie paliwa, ograniczających emisję i umożliwiających w przyszłości wykorzystanie napędu hybrydowego. Ich obsługa w Gdyni będzie możliwa dzięki nowemu terminalowi promowemu - podkreśla Urząd Miasta Gdyni.

To nie koniec nowości, bo E-Flexery pływające z Gdyni (i do Gdyni) oznaczają też większą dostępną pojemność. Na ich pokładzie zmieści się jednocześnie nawet do 1200 pasażerów oraz łącznie do 3600 metrów ładunków (na kołach) – oznacza to, że dają aż dwukrotnie większe możliwości niż dotychczas eksploatowane na tej linii jednostki. Co ważne, w przypadku połączeń Stena Line z Gdyni to pierwsze fabrycznie nowe promy, z których będą mogli skorzystać pasażerowie przemieszczający się drogą morską z Pomorza do Skandynawii.

Jak donosi magistrat, Stena Estelle przy okazji pokonywania drogi z chińskiej stoczni do Polski zaliczył już swoją pierwszą „misję”, przewożąc do Europy ładunki na kołach ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w tym m.in. specjalistyczne maszyny budowlane. Załoga nowego promu zdążyła też przetestować zawinięcie jednostki do portu w Karlskronie.

Stena Line korzysta już wprawdzie z kilku innych E-Flexerów o nieco mniejszych wymiarach (krótszych o 25 metrów), ale obsługują one inne połączenia. Drugi z nowych promów mających docelowo pływać na linii Gdynia – Karlskrona, czyli wspomniany wcześniej Stena Ebba najprawdopodobniej zostanie wprowadzony do użytku do końca tego roku. Więcej na temat nowych promów pisaliśmy tutaj.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stocznia Remontowa: Budujemy coraz mniej emisyjne statki

Intermodal i logistyka

Stocznia Remontowa: Budujemy coraz mniej emisyjne statki

Roman Czubiński 21 października 2022

Dwa nowe promy Stena Line połączą Gdynię z Karlskroną

Intermodal i logistyka

Będzie kolejowo-promowe połączenie z Polski do Wielkiej Brytanii?

Intermodal i logistyka

Stena Line uruchamia rejsy towarowe między Luksemburgiem a Szwecją

Intermodal i logistyka

Kończy się budowa nowego promu dla Solca Kujawskiego

Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie: Prom wiślany w budowie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Stocznia Remontowa: Budujemy coraz mniej emisyjne statki

Intermodal i logistyka

Stocznia Remontowa: Budujemy coraz mniej emisyjne statki

Roman Czubiński 21 października 2022

Dwa nowe promy Stena Line połączą Gdynię z Karlskroną

Intermodal i logistyka

Będzie kolejowo-promowe połączenie z Polski do Wielkiej Brytanii?

Intermodal i logistyka

Stena Line uruchamia rejsy towarowe między Luksemburgiem a Szwecją

Intermodal i logistyka

Kończy się budowa nowego promu dla Solca Kujawskiego

Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie: Prom wiślany w budowie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5