Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Baltic Hub

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowe suwnice dla Baltic Hub już w drodze do Polski
fot. GeorgHH (Wikimedia Commons) / domena publiczna
Głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku przechodzi obecnie rozbudowę, w efekcie której jego zdolności przeładunkowe już za rok zwiększą się połowę. Po zakończeniu zalądowienia powierzchni morskiej i robót czerpalnych obecnoe trwa budowa placu manewrowo-składowego, a także dostawa pierwszych 4 spośród 7 zamówionych suwnic nabrzeżowych typu STS.

Baltic Hub to najdalej wysunięty na wschód głębokowodny terminal kontenerowy w Unii Europejskiej. Został oddany do użytku w 2007 roku. Od 2016 roku jego zdolności przeładunkowe wynoszą aż 3 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) w skali roku. Co istotne, terminal ten może obsługiwać duże kontenerowce oceaniczne o zanurzeniu rzędu 15 metrów. To największe jednostki, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. W efekcie Baltic Hub odgrywa rolę regionalnego hubu – znaczną część operacji stanowi transshipment z kontenerowców oceanicznych na małe jednostki feederowe, dowożące dalej kontenery do państw bałtyckich i skandynawskich.

Obecnie w ramach projektu T3 realizowana jest rozbudowa Baltic Hub w głąb morza o nowe nabrzeże na sztucznie zalądowionej powierzchni. W efekcie roczna przepustowość terminala wzrośnie do aż 4,5 mln TEU. Daje to podstawy ku temu, aby zakładać, iż właściciele obiektu spodziewają się w najbliższych latach dużego wzrostu przeładunków, które wyniosły w ubiegłym roku nieco ponad 2 mln TEU. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, za sprawą zalądowienia części Zatoki Gdańskiej w ramach projektu T3 Polska powiększyła się o 36 hektarów.

Po zakończeniu zalądowienia 36-hektarowej powierzchni i realizacji prac czerpalnych przystąpiono do budowy placu manewrowo-składowego. Znajdzie się na nim 7 suwnic nabrzeżowych typu STS oraz 20 półautomatycznych suwnic placowych typu RMG. Operatorzy mają zarządzać pracą suwnic z ergonomicznych stanowisk, co zapewni zarówno bezpieczeństwo pracy, jak i wysoką efektywność. Jak poinformował Baltic Hub, pierwsze 4 spośród 7 zamówionych suwnic STS są już w drodze do Polski.



Suwnice STS, które cechuje wysięg na poziomie 73 metrów i udźwig do 65 ton, zostały wyprodukowane przez ZPMC. Chińska państwowa spółka jest dziś jednym z największych na świecie producentów dźwigów i dużych konstrukcji stalowych. Na statek, który przywiezie je do Gdańska, załadowano je w porcie morskim w Changxin. Do Polski mają dotrzeć już w tym roku, w październiku. Przypomnijmy, że realizacja projektu T3 ma zostać zrealizowana do końca 2025 roku.

– To przełomowy moment w realizacji projektu budowy trzeciego nabrzeża, który przybliża nas do otwarcia nowej części terminala i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Wpłynięcie suwnic do Gdańska to spektakularny moment, który będzie można zaobserwować z plaży graniczącej z terminalem – wskazuje Baltic Hub w informacji opublikowanej w mediach społecznościowych.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Baltic Hub z myślą o projekcie T3 zwiększył już zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe. Wraz z instalacją czwartej suwnicy RMG wzrosły one do 800 tys. TEU w skali roku. Niewykluczone, że w przyszłości w rejonie Baltic Hub powstanie druga bocznica kolejowa. Maksymalne możliwości zwiększenia przepustowości istniejącej w przypadku zabudowy piątej suwnicy RMG wynoszą bowiem 1 mln TEU.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Trakcja szuka nowego szefa

Biznes i przemysł

Trakcja szuka nowego szefa

Mikołaj Kobryński 02 września 2024

Ryanair urośnie w Polsce. Kluczowy rynek

Biznes i przemysł

Ryanair urośnie w Polsce. Kluczowy rynek

Mateusz Kieruzal 02 września 2024

Mazowieckie. Jest problem ws. przebudowy DW-541

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Jest problem ws. przebudowy DW-541

Grzegorz Rekiel 02 września 2024

Zobacz również:

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Drogi i autostrady

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Mikołaj Kobryński 13 lutego 2024

Wiosenny Kongres Transportu Intermodalnego w kwietniu w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Trakcja szuka nowego szefa

Biznes i przemysł

Trakcja szuka nowego szefa

Mikołaj Kobryński 02 września 2024

Ryanair urośnie w Polsce. Kluczowy rynek

Biznes i przemysł

Ryanair urośnie w Polsce. Kluczowy rynek

Mateusz Kieruzal 02 września 2024

Mazowieckie. Jest problem ws. przebudowy DW-541

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Jest problem ws. przebudowy DW-541

Grzegorz Rekiel 02 września 2024

Zobacz również:

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Drogi i autostrady

Hapag-Lloyd i Maersk zlikwidują bezpośrednie serwisy oceaniczne do Gdańska

Mikołaj Kobryński 13 lutego 2024

Wiosenny Kongres Transportu Intermodalnego w kwietniu w Gdańsku

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5