Głębokowodny terminal kontenerowy Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku przechodzi obecnie rozbudowę, w efekcie której jego zdolności przeładunkowe już za rok zwiększą się połowę. Po zakończeniu zalądowienia powierzchni morskiej i robót czerpalnych obecnoe trwa budowa placu manewrowo-składowego, a także dostawa pierwszych 4 spośród 7 zamówionych suwnic nabrzeżowych typu STS.
Baltic Hub to najdalej wysunięty na wschód głębokowodny terminal kontenerowy w Unii Europejskiej. Został oddany do użytku w 2007 roku. Od 2016 roku jego zdolności przeładunkowe wynoszą aż 3 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) w skali roku. Co istotne, terminal ten może obsługiwać duże kontenerowce oceaniczne o zanurzeniu rzędu 15 metrów. To największe jednostki, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. W efekcie Baltic Hub odgrywa rolę regionalnego hubu – znaczną część operacji stanowi transshipment z kontenerowców oceanicznych na małe jednostki feederowe, dowożące dalej kontenery do państw bałtyckich i skandynawskich.
Obecnie w ramach projektu T3 realizowana jest rozbudowa Baltic Hub w głąb morza o nowe nabrzeże na sztucznie zalądowionej powierzchni. W efekcie roczna przepustowość terminala wzrośnie do aż 4,5 mln TEU. Daje to podstawy ku temu, aby zakładać, iż właściciele obiektu spodziewają się w najbliższych latach dużego wzrostu przeładunków, które wyniosły w ubiegłym roku nieco ponad 2 mln TEU.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, za sprawą zalądowienia części Zatoki Gdańskiej w ramach projektu T3 Polska powiększyła się o 36 hektarów.
Po zakończeniu zalądowienia 36-hektarowej powierzchni i realizacji prac czerpalnych przystąpiono do budowy placu manewrowo-składowego. Znajdzie się na nim 7 suwnic nabrzeżowych typu STS oraz 20 półautomatycznych suwnic placowych typu RMG. Operatorzy mają zarządzać pracą suwnic z ergonomicznych stanowisk, co zapewni zarówno bezpieczeństwo pracy, jak i wysoką efektywność. Jak poinformował Baltic Hub, pierwsze 4 spośród 7 zamówionych suwnic STS są już w drodze do Polski.
Suwnice STS, które cechuje wysięg na poziomie 73 metrów i udźwig do 65 ton, zostały wyprodukowane przez ZPMC. Chińska państwowa spółka jest dziś jednym z największych na świecie producentów dźwigów i dużych konstrukcji stalowych. Na statek, który przywiezie je do Gdańska, załadowano je w porcie morskim w Changxin. Do Polski mają dotrzeć już w tym roku, w październiku. Przypomnijmy, że realizacja projektu T3 ma zostać zrealizowana do końca 2025 roku.
– To przełomowy moment w realizacji projektu budowy trzeciego nabrzeża, który przybliża nas do otwarcia nowej części terminala i zwiększenia możliwości przeładunkowych. Wpłynięcie suwnic do Gdańska to spektakularny moment, który będzie można zaobserwować z plaży graniczącej z terminalem – wskazuje Baltic Hub w informacji opublikowanej w mediach społecznościowych.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Baltic Hub z myślą o projekcie T3 zwiększył już zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe. Wraz z instalacją czwartej suwnicy RMG wzrosły one do 800 tys. TEU w skali roku. Niewykluczone, że w przyszłości w rejonie Baltic Hub powstanie druga bocznica kolejowa. Maksymalne możliwości zwiększenia przepustowości istniejącej w przypadku zabudowy piątej suwnicy RMG wynoszą bowiem 1 mln TEU.