Wczoraj do portu morskiego w Gdańsku wpłynął statek Zhen Hua 36, przewożący cztery suwnice nabrzeżowe typu STS. Nowe suwnice zostaną zabudowane w nowej części głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub, której uruchomienie zwiększy jego zdolności przeładunkowe z 3 mln TEU do 4,5 mln TEU.
Po prawie dwóch miesiącach i przepłynięciu w tym czasie 16 115 mil morskich, co odpowiada blisko 29,5 tys. kilometrów, do portu morskiego w Gdańsku dotarły 4 suwnice nabrzeżowe typu STS.
O rozpoczęciu ich dostawy informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku września, kiedy wyruszyły w trasę z Changxin w Chinach. Nowe suwnice nabrzeżowe będą stanowiły kluczowe elementy
nowej części głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub, która powstaje w ramach projektu T3. Łącznie Baltic Hub zamówił 7 takich suwnic, a także półautomatycznych suwnic placowych typu RMG.
– Przypłynięcie ogromnych, już w pełni zmontowanych suwnic STS świetnie pokazuje poziom zaawansowania inwestycji T3 i przybliża nas do zakończenia projektu i gotowości do zaspokojenia potrzeb naszych klientów w 2025 roku. Powiększenie terminala o trzecie nabrzeże wraz z placami składowymi zwiększy możliwości przeładunkowe Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie. Jest to istotny krok w kierunku rozwoju naszej infrastruktury oraz umacniania pozycji Gdańska jako strategicznej bramy portowej i węzła logistycznego w Europie – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
Suwnice STS charakteryzuje wysięg na poziomie 74 metrów i udźwig do 65 ton. Każda z nich waży blisko 2 tys. ton i liczy ponad 96 metrów wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem). Zostały one wyprodukowane przez ZPMC, chińską państwową spółkę będącą jednym z największych na świecie producentów dźwigów i dużych konstrukcji stalowych. Kolejne 3 suwnice STS mają dotrzeć do Gdańska w przyszłym roku w marcu. Umożliwi to zakończenie realizacji projektu STS zgodnie z założonym harmonogramem inwestycji, to jest jeszcze w pierwszej połowie 2025 roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Baltic Hub z myślą o projekcie T3 zwiększył już zdolności przeładunkowe kontenerów na wagony kolejowe. Wraz z instalacją czwartej suwnicy RMG wzrosły one do 800 tys. TEU w skali roku. W najbliższych latach w Baltic Hub powstanie także część T5, która jednak nie będzie służyła przeładunkowi kontenerów – uruchomiony na niej zostanie
terminal instalacyjny dla farm wiatrowych offshore, który będzie obsługiwał m.in. inwestycje PGE Polskiej Grupy Energetycznej i duńskiego Ørsteda.
Uruchomiony w 2007 roku Baltic Hub jest najdalej wysuniętym na wschód głębokowodnym terminalem kontenerowym w Unii Europejskiej. Od roku 2016 jego roczne zdolności przeładunkowe wynoszą 3 mln TEU. Baltic Hub może obsługiwać duże kontenerowce oceaniczne o zanurzeniu rzędu 15 metrów, czyli największe jednostki, jakie mogą wejść na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie. W efekcie obiekt odgrywa rolę regionalnego hubu. Znaczną część operacji stanowi bowiem transshipment z kontenerowców oceanicznych na małe jednostki feederowe, dowożące kontenery dalej do państw bałtyckich i skandynawskich.