Lakeway Link z dniem 4 czerwca uruchomił nowe regularne połączenie Ro-Ro pomiędzy Polską a Szwecją. Regularny serwis liniowy będzie realizowany z Gdyni do Södertälje w aglomeracji sztokholmskiej. Docelowo relacja ma zostać wydłużona do Västerås przez system śluz i jezioro Mälaren, co umożliwi poprawę dostępu w kierunku Norwegii.
Choć znaczenie transportu morskiego w ruchu pasażerskim pomiędzy Polską a Szwecją za sprawą ekspansji niskokosztowych przewoźników lotniczych relatywnie spadło, rośnie zapotrzebowanie na przewozy towarowe. Znacznie większy niż miało to miejsce w przeszłości jest dziś ruch promów, a nowe jednostki charakteryzuje znacznie dłuższa linia ładunkowa, czego przykładem są promy chińskiej produkcji eksploatowane przez Stena Line i TT-Line. Rośnie także ruch jednostek Ro-Ro, przeznaczonych do przewozu naczep samochodowych i ładunków tocznych. Dużą przewagą transportu Ro-Ro w porównaniu z transportem promowym jest brak konieczności zabierania na pokład kierowców.
W dniu 4 czerwca uruchomione zostało kolejne regularne połączenie, łączące OT Port Gdynia z Södertälje w zachodniej części aglomeracji sztokholmskiej. Södertälje nie jest położone nad morzem, lecz nad jeziorem Mälaren, trzecim pod względem powierzchni w Szwecji, połączonym kanałem z Morzem Bałtyckim. Relację obsługiwać będzie zbudowana w 1999 roku jednostka M/S Lakeway Express. Jej długość całkowita wynosi ponad 153 metry. Posiada 1625-metrową linię ładunkową, w której można umieścić ok. 110 naczep. Jednostka jest dostosowana zarówno do obsługi klasycznych naczep samochodowych, jak również specjalnych platform typu MAFI i Project Cargo.
Rejs z Gdyni do Södertälje ma trwać ok. 22 godziny. Zawinięcia do Gdyni zaplanowano we wtorki od 8:00 do 12:00, w czwartki od 11:00 do 15:00 oraz w soboty od 17:00 do 21:00. Po przebudowie śluzy w Södertälje, która powinna zostać zrealizowana do 2026 roku, relacja zostanie wydłużona w kierunku północno-zachodnim w głąb jeziora Mälaren do Västerås. Czas rejsu wydłuży się wówczas do ok. 30 godzin. W przyszłości możliwe będzie uruchomienie kolejnych statków w tej relacji, tym razem nowych, a nie używanych jak w przypadku M/S Lakeway Express.
Operator połączeń, Lakeway Link, to spółka joint venture dwóch szwedzkich przedsiębiorstw – koncernu logistycznego Greencarrier i armatora Wallenius. Można powiedzieć, że jest niemal debiutantem na rynku – została utworzona w 2023 roku. Relacja z Gdyni do Södertälje będzie pierwszą obsługiwaną przez spółkę w historii jej funkcjonowania. Dotychczas w OT Port Gdynia połączenia Ro-Ro realizowane były tylko do Hanko w Finlandii. Ich operatorem jest Finnlines, który niedawno uruchomił
przewozy promowe w relacji Świnoujście – Malmö.
– Port Gdynia nieustannie inwestuje w budowę i modernizację infrastruktury, zrównoważony rozwój oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Nowa regularna linia żeglugowa Ro–Ro pomiędzy strategicznie położonymi portami wzmocni sieć logistyczną do i z docelowych miejsc w Szwecji i Norwegii, umacniając pozycję konkurencyjną Portu Gdynia. Jednym z efektów pojawienia się nowej linii żeglugowej będzie niewątpliwie zmniejszenie śladu węglowego – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Gorzeński, prezes zarządu spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia.