Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Nowe połączenie Ro-Ro z Gdyni do Szwecji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Nowe połączenie Ro-Ro z Gdyni do Szwecji
fot. Tadeusz Urbaniak (Zarząd Morskiego Portu Gdynia)
Lakeway Link z dniem 4 czerwca uruchomił nowe regularne połączenie Ro-Ro pomiędzy Polską a Szwecją. Regularny serwis liniowy będzie realizowany z Gdyni do Södertälje w aglomeracji sztokholmskiej. Docelowo relacja ma zostać wydłużona do Västerås przez system śluz i jezioro Mälaren, co umożliwi poprawę dostępu w kierunku Norwegii.

Choć znaczenie transportu morskiego w ruchu pasażerskim pomiędzy Polską a Szwecją za sprawą ekspansji niskokosztowych przewoźników lotniczych relatywnie spadło, rośnie zapotrzebowanie na przewozy towarowe. Znacznie większy niż miało to miejsce w przeszłości jest dziś ruch promów, a nowe jednostki charakteryzuje znacznie dłuższa linia ładunkowa, czego przykładem są promy chińskiej produkcji eksploatowane przez Stena Line i TT-Line. Rośnie także ruch jednostek Ro-Ro, przeznaczonych do przewozu naczep samochodowych i ładunków tocznych. Dużą przewagą transportu Ro-Ro w porównaniu z transportem promowym jest brak konieczności zabierania na pokład kierowców.

W dniu 4 czerwca uruchomione zostało kolejne regularne połączenie, łączące OT Port Gdynia z Södertälje w zachodniej części aglomeracji sztokholmskiej. Södertälje nie jest położone nad morzem, lecz nad jeziorem Mälaren, trzecim pod względem powierzchni w Szwecji, połączonym kanałem z Morzem Bałtyckim. Relację obsługiwać będzie zbudowana w 1999 roku jednostka M/S Lakeway Express. Jej długość całkowita wynosi ponad 153 metry. Posiada 1625-metrową linię ładunkową, w której można umieścić ok. 110 naczep. Jednostka jest dostosowana zarówno do obsługi klasycznych naczep samochodowych, jak również specjalnych platform typu MAFI i Project Cargo.

Rejs z Gdyni do Södertälje ma trwać ok. 22 godziny. Zawinięcia do Gdyni zaplanowano we wtorki od 8:00 do 12:00, w czwartki od 11:00 do 15:00 oraz w soboty od 17:00 do 21:00. Po przebudowie śluzy w Södertälje, która powinna zostać zrealizowana do 2026 roku, relacja zostanie wydłużona w kierunku północno-zachodnim w głąb jeziora Mälaren do Västerås. Czas rejsu wydłuży się wówczas do ok. 30 godzin. W przyszłości możliwe będzie uruchomienie kolejnych statków w tej relacji, tym razem nowych, a nie używanych jak w przypadku M/S Lakeway Express.

Operator połączeń, Lakeway Link, to spółka joint venture dwóch szwedzkich przedsiębiorstw – koncernu logistycznego Greencarrier i armatora Wallenius. Można powiedzieć, że jest niemal debiutantem na rynku – została utworzona w 2023 roku. Relacja z Gdyni do Södertälje będzie pierwszą obsługiwaną przez spółkę w historii jej funkcjonowania. Dotychczas w OT Port Gdynia połączenia Ro-Ro realizowane były tylko do Hanko w Finlandii. Ich operatorem jest Finnlines, który niedawno uruchomił przewozy promowe w relacji Świnoujście – Malmö.

– Port Gdynia nieustannie inwestuje w budowę i modernizację infrastruktury, zrównoważony rozwój oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Nowa regularna linia żeglugowa Ro–Ro pomiędzy strategicznie położonymi portami wzmocni sieć logistyczną do i z docelowych miejsc w Szwecji i Norwegii, umacniając pozycję konkurencyjną Portu Gdynia. Jednym z efektów pojawienia się nowej linii żeglugowej będzie niewątpliwie zmniejszenie śladu węglowego – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Gorzeński, prezes zarządu spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na rozbudowę bazy paliwowej PERN w Dębogórzu

Biznes i przemysł

Jest umowa na rozbudowę bazy paliwowej PERN w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2024

Powstanie wielkoskalowy magazyn energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Secesyjna perła Rumunii w siatce PLL LOT. Wystartowało połączenie do Oradei

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Terminale zbożowe w polskich portach morskich. Fakty i mity

Intermodal i logistyka

Terminale zbożowe w polskich portach morskich. Fakty i mity

Mikołaj Kobryński 04 czerwca 2024

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na rozbudowę bazy paliwowej PERN w Dębogórzu

Biznes i przemysł

Jest umowa na rozbudowę bazy paliwowej PERN w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 05 czerwca 2024

Powstanie wielkoskalowy magazyn energii elektrycznej w Żarnowcu

Biznes i przemysł

Secesyjna perła Rumunii w siatce PLL LOT. Wystartowało połączenie do Oradei

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Terminale zbożowe w polskich portach morskich. Fakty i mity

Intermodal i logistyka

Terminale zbożowe w polskich portach morskich. Fakty i mity

Mikołaj Kobryński 04 czerwca 2024

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5