Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

NIK: Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
24-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-06-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
NIK: Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie przekopu przez Mierzeję Wiślaną
fot. ep
Dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień oraz zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia złożyła NIK w następstwie kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Morskim w Gdyni oraz Ministerstwie Infrastruktury. Prokuratura wszczęła śledztwo w jednej ze spraw – podała NIK.

Rządowy program „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” został ustanowiony w maju 2016 roku. Jego koszt, który miał być finansowany z budżetu państwa określono wówczas na 880 mln zł. Potem, zmianami w uchwale jego wartość została więcej niż podwojona - wzrosła do kwoty 1,984 mld zł (uchwałę rządową zaktualizowano w 2020 roku).

NIK w związku z tą inwestycją prowadziła kontrolę w Ministerstwie Infrastruktury oraz Urzędzie Morskim w Gdyni. O wynikach kontroli pisaliśmy TUTAJ. Następstwem tej kontroli było złożenie dwóch wniosków do prokuratury oraz zawiadomienia do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

Jak poinformowała NIK, w toku kontroli ustalono, że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni do czasu aktualizacji programu w 2020 r. zaciągał zobowiązania w celu sfinansowania jego realizacji przekraczając całkowity budżet programu o 157,7 mln zł. Ponadto ze środków budżetu programu dokonywał wydatków na cele niesłużące jego realizacji, a istotną część skontrolowanych zadań inwestycyjnych realizował z naruszeniem zasad rzetelności, legalności, gospodarności i celowości.

NIK stwierdziła również, że minister właściwy do spraw gospodarki morskiej (tj. minister infrastruktury) w projekcie rządowej uchwały dotyczącej budowy nowej drogi wodnej nie określił w sposób realny niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. Ponadto, w trakcie prac prowadzonych w 2019 r. i 2020 r. nad nowelizacją uchwały RM z 2016 r. nie informował Rady Ministrów, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 100 proc. i tym samym straciła ona uzasadnienie ekonomiczne – wytyka NIK. Zarzuca też, że minister w ramach nadzoru sprawowanego nad działalnością dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni nie podejmował stosownych interwencji dotyczącej działań naruszających przepisy.

Teraz NIK poinformowała, że po złożonych zawiadomieniach, prokuratura wszczęła śledztwo w jednej ze spraw – prowadzi je Prokuratura Regionalna w Gdańsku, natomiast właściwy rzecznik dyscypliny finansów publicznych wystąpił z wnioskiem o ukaranie do Przewodniczącego Międzyresortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej.

Mimo że sam kanał przez mierzeję został już otwarty, cała inwestycja nie została jeszcze zakończona. Obecnie trwają prace związane z pogłębianiem rzeki Elbląg. Nie obejmują one odcinka tuż przy porcie. Ten krótki fragment, w momencie ogłaszania przetargu wskazywany był jako zakres, który powinien być zrealizowany przez port, a ten z kolei nie miał na to odpowiednich środków. W efekcie wykonanie przekopu nie spowodowało, że do elbląskiego portu mogą wpływać większe jednostki. W tym roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że osiągnięto porozumienie z władzami samorządowymi Elbląga. Ustalono, że prace na ostatnim, kluczowym dla portu odcinku zostaną sfinansowane przez budżet państwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Polityka i prawo

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Rząd zwiększy budżet dotyczący drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną

Intermodal i logistyka

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

Biznes i przemysł

Budimex blisko wygranej przetargu w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Min. Marchewka: Nie będziemy szantażować Elbląga

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Polityka i prawo

Kosiniak-Kamysz: Samorząd nie powinien być „dziadem proszalnym”

Elżbieta Pałys 21 czerwca 2024

Rząd zwiększy budżet dotyczący drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną

Intermodal i logistyka

Lasek: Rozbudowa lotniska Chopina nie jest „zamiast” CPK

Biznes i przemysł

Budimex blisko wygranej przetargu w Porcie Gdynia

Intermodal i logistyka

Min. Marchewka: Nie będziemy szantażować Elbląga

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5