Gdański terminal DCT prowadzi inwestycję mającą na celu zwiększenie jego możliwości przeładunkowych do 3 mln TEU. Łączny koszt inwestycji to 250 mln euro. Jak podaje portal „inwestor.newseria.pl” – nowe nabrzeże, będące przedmiotem projektu, pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców.
Terminal za 250 mln euro
Nowy terminal ma zostać otwarty na koniec 2016 roku. – DCT Gdańsk jest największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. W tej chwili trwa projekt inwestycyjny warty ponad 200 mln euro, w wyniku którego powstanie kolejny terminal, właściwie nabrzeże dla największych statków pływających na świecie – mówi Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk.
Tak droga inwestycja pozwoli terminalowi DCT na umocnienie pozycji lidera na Morzu Bałtyckim pod względem zdolności przeładunkowej. Pomoże także na konkurowanie z portami w Hamburgu i Rotterdamie.
DCT już jest klasyfikowany w listach największych terminali kontenerowych na świecie, a realizacja nowego nabrzeża tylko go umocni. Dodatkowo da możliwość przyjmowania statków kontenerowych o długości nawet 400 m.
Inwestycja na szeroką skalę
Korzyści z realizacji tego projektu odczuje nie tylko sam terminal czy nawet samorząd. – Dzięki tej inwestycji zyskuje nie tylko samorząd, lecz także zyskuje budżet państwa. Dzięki inwestycji wpływy z tytuły VAT-u i akcyzy, które trafiają do budżetu państwa, ulegną podwojeniu – zwraca uwagę Adam Żołnowski.
Ponieważ inwestycja jest prowadzona na dzierżawionym terenie, konieczne było nawiązanie partnerstwa publiczno-prywatnego. Pieniądze na jej realizację pozyskano do konsorcjum złożonego z siedmiu polskich i zagranicznych instytucji bankowych. – Inwestycja jest dosyć kompleksowa, ponieważ jest to realizowana w formule project finance, czyli z ograniczonym udziałem kapitału własnego oraz przy pewnego rodzaju ograniczeniach związanych z dzierżawą gruntu – wyjaśnia wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk.
Nowy terminal, dużo więcej przeładunków
W ubiegłym roku w gdańskim terminalu DCT przeładowano łącznie 1,2 mln TEU czyli kontenerów o długości 20 stóp. Taka sytuacja powoli doprowadzała do wyczerpania się możliwości przeładunkowych terminalu. Zapobiegnie temu budowa nowego nabrzeża, które pozwoli przeładować do 3 mln TEU rocznie. Oznacza to, że DCT goni największe europejskie terminala.
Zwiększenie możliwości cieszy szczególnie w połączeniu z rosnącą liczbą nowych klientów. – DCT do 2014 roku praktycznie współpracowało z jednym dużym klientem – największą linią oceaniczną na świecie. Od tego roku mamy tych klientów już praktycznie dziesięciu, a do tego grona dołączył kolejny z największych sojuszy oceanicznych, czyli G6 – wyjaśnia Żołnowski.
Cały tekst
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.