Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kaźmierczak (PZPB): Przejęcie Torpolu przez CPK budzi obawy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
02-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kaźmierczak (PZPB): Przejęcie Torpolu przez CPK budzi obawy
fot. Torpol
Przejęcie Torpolu przez CPK będzie oznaczało, że w każdym postępowaniu przetargowym zawsze będzie występował podmiot, który z uwagi na świetne relacje z zamawiającym będzie w stanie zaoferować cenę niższą od konkurencji. Nie będzie bowiem musiał wkalkulowywać wszystkich ryzyk, które zwyczajowo wliczają do swojej oferty prywatne przedsiębiorstwa, w tym np. kwestii sprawnego rozliczenia robót dodatkowych zlecanych przez inwestora na etapie realizacji projektu lub przyspieszanie płatności za wykonane prace budowlane.

W polskim segmencie budownictwa kolejowego mamy do czynienia z sytuacją bez precedensu. Oto dwaj najwięksi inwestorzy: ten obecny, czyli PKP PLK oraz ten, który do rangi wiodącego zamawiającego dopiero aspiruje, czyli CPK będą głównymi akcjonariuszami jednych z największych firm budowlanych w kraju, czyli Trakcji i Torpolu. O ile przejęcie Trakcji można potraktować jako próbę ratowania przez państwo dużego przedsiębiorstwa przed bankructwem, o tyle Torpol wypracowuje świetne wyniki jako podmiot zależny od państwowego funduszu Silesia i pomocy finansowej nie potrzebuje. Plan przejęcia Torpolu przez CPK, który zelektryzował cały rynek kolejowy, należy rozpatrywać z kilku punktów widzenia.

Dla samego Torpolu przejęcie przez CPK wydaje się świetną wiadomością, ponieważ plany nowego właściciela zakładają odegranie przez spółkę pierwszoplanowej roli w realizacji komponentu kolejowego CPK. Duża liczba kontraktów o ogromnej wartości, które Torpol będzie miał szansę pozyskać w organizowanych przez CPK postępowaniach przetargowych, może zapewnić przedsiębiorstwu skokowy wzrost przychodów i zapewnić dynamiczny rozwój w kolejnych latach. Biorąc pod uwagę fakt, że Torpol działa także w segmencie paliwowym i infrastruktury miejskiej, a także mocno interesuje się ekspansją zagraniczną, to zaryzykuję stwierdzenie, że po pozyskaniu możnego właściciela spółka zyska potencjał, by do końca dekady stać się jedną z największych polskich firm budowlanych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Przetasowania w akcjonariacie Torpolu mogą jednak niepokoić drobnych inwestorów giełdowych, którzy odczuwają niedostatek wiedzy na temat przyszłej polityki dywidendowej przedsiębiorstwa, ewentualnych planów ściągnięcia spółki z giełdy lub kryteriów doboru przyszłych kadr zarządzających firmą.

Przejęcie Torpolu przez CPK budzi największe obawy wśród prywatnych podmiotów działających w segmencie budownictwa kolejowego. Wiążą się one z ewidentnym pogorszeniem warunków konkurencji na polskim rynku budowlanym, w którym coraz większy udział mają podmioty kontrolowane przez państwo. Plany nowych inwestycji na kolei do końca dekady są tak imponujące, że w teorii każdy z wykonawców powinien być spokojny o swój portfel zamówień po 2023 r. Jednak w praktyce upaństwowienie dwóch dużych wykonawców przez dwóch największych inwestorów wywołuje wiele kontrowersji.

Po pierwsze, konkurowanie prywatnych spółek z państwowymi firmami może być utrudnione ze względu na potencjalnie odmienną kalkulację ekonomiczną tych drugich, która niekoniecznie musi być nastawiona na wypracowanie ponadprzeciętnego zysku. Jak rozumiem, poprzez przejęcie Torpolu CPK pragnie uzyskać kontrolę na stroną wykonawczą inwestycji szynowych i zdobyć pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania segmentu budownictwa kolejowego. Dlatego w mojej ocenie istotnym celem, który przyświeca CPK podczas przejmowania wiodącego wykonawcy kolejowego, jest plan ustabilizowania cen ofertowych w przyszłości, kiedy rozwiąże się worek z przetargami organizowanymi przez CPK. W każdym postępowaniu przetargowym zawsze będzie bowiem występował podmiot, który z uwagi na świetne relacje z zamawiającym będzie w stanie zaoferować cenę niższą od konkurencji, ponieważ nie będzie musiał wkalkulowywać wszystkich ryzyk, które zwyczajowo wliczają do swojej oferty prywatne przedsiębiorstwa. Chodzi, między innymi, o kwestie sprawnego rozliczenia robót dodatkowych zlecanych przez inwestora na etapie realizacji projektu lub przyspieszanie płatności za wykonane prace budowlane.

Po drugie, rozbudowa potencjału wykonawczego w segmencie kolejowym jest bardzo kapitałochłonna. Mam przypuszczenie graniczące z pewnością, że w kolejnych latach państwowe spółki będą w stanie ponosić większe nakłady inwestycyjne na rozwój własnych kompetencji wykonawczych niż prywatne przedsiębiorstwa. Państwowemu właścicielowi będzie stosunkowo łatwiej dokapitalizować własną spółkę, która będzie miała za zadanie zdobyć jak największy udział w rynku i zdystansować konkurencję o mniejszych możliwościach finansowych, w tym także tę z zagranicznym rodowodem.

Odpowiedź CPK w tej sprawie TUTAJ
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Biznes i przemysł

Budimex odebrał podbijarkę torową Unimat

Intermodal i logistyka

Budimex odebrał podbijarkę torową Unimat

inf. pras. 27 września 2021

Torpol zwiększył zyski. Są wyniki po trzech kwartałach

Intermodal i logistyka

Trakcja wróciła do pierwotnej nazwy spółki

Drogi i autostrady

Trakcja wróciła do pierwotnej nazwy spółki

Magdalena Romanowska 07 lipca 2020

Kongres Kolejowy 7 listopada w Warszawie

Intermodal i logistyka

Kongres Kolejowy 7 listopada w Warszawie

TOR Konferencje 31 sierpnia 2018

Zobacz również:

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Biznes i przemysł

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Marita Szustak: Oczekujemy równego traktowania dróg i kolei

Biznes i przemysł

Budimex odebrał podbijarkę torową Unimat

Intermodal i logistyka

Budimex odebrał podbijarkę torową Unimat

inf. pras. 27 września 2021

Torpol zwiększył zyski. Są wyniki po trzech kwartałach

Intermodal i logistyka

Trakcja wróciła do pierwotnej nazwy spółki

Drogi i autostrady

Trakcja wróciła do pierwotnej nazwy spółki

Magdalena Romanowska 07 lipca 2020

Kongres Kolejowy 7 listopada w Warszawie

Intermodal i logistyka

Kongres Kolejowy 7 listopada w Warszawie

TOR Konferencje 31 sierpnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5