Spółka PKP PLK otworzyła oferty w przetargach na poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portów Gdańsk i Gdynia. W trzech postępowaniach nie wpłynęła żadna propozycja mieszcząca się w budżecie zamawiającego. Na sprostanie najtańszym ofertom brakuje ok. 1,5 mld zł.
Jest to drugie podejście zarządcy polskiej infrastruktury kolejowej do inwestycji dotyczących poprawy dostępności kolejowej trójmiejskich portów. Są to łącznie trzy postępowania. Pierwsze przetargi zostały unieważnione we wrześniu, z uwagi na zbyt wysokie oferty cenowe. W żadnym z nich zamawiający nie otrzymał żadnej propozycji, która mieściłaby się w zakładanym budżecie. Wtedy na realizację przedsięwzięcia brakowało łącznie 1,233 mld zł.
Teraz sytuacja jest jeszcze gorsza. W żadnym z postępowań PKP PLK nie zmieniła kwoty przewidzianej na przeprowadzenie projektu, a oferty cenowe wzrosły. Teraz brakuje 1,544 mld zł.
Dwie inwestycje dla Gdańska
Pierwszy przetarg dotyczący portu w Gdańsku przewiduje realizację robót budowlanych na linii 227/249 i stacji Gdańsk Zaspa Towarowa oraz linii 722. Na to zadanie spółka PKP PLK przewidziała 209,100 mln zł. Otrzymane oferty pochodzą od firm: Trakcja PRKiI (649,147 mln zł), Budimex (540,458 mln zł), China Civil Egineering Construction Corporation (512,736 mln zł) oraz Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (535,042 mln zł), a także konsorcjów: NDI Sp. z o.o. i NDI S.A. (548,697 mln zł), Copas Polska i S.A. de Obras y Servicios Copas (569,779 mln zł), Colas Rail Polska i Colas Rail (553,671 mln zł) oraz Torpol i Intercor (562,631 mln zł). Ponadto oferenci zaproponowali realizację zadania w ciągu 30 lub 31 miesięcy oraz objęcie swoich prac okresem gwarancji o długości 60 miesięcy (
więcej na temat poprzednich ofert oraz przewidzianych prac pisaliśmy tutaj).
Drugie postępowanie dla Gdańska dotyczy wykonania robót budowlanych na linii 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. Na realizację prac inwestor przewidział 547,659 mln zł. Otrzymane oferty pochodzą od firm: Budimex (941,636 mln zł) oraz Trakcja PRKiI (1,299 mld zł), a także konsorcjum Intercor i Torpol (1,137 mld zł). Wszyscy, którzy zgłosili się do konkursu, przewidzieli realizację zadania w ciągu 30 miesięcy (
więcej na temat poprzednich ofert oraz przewidzianych prac pisaliśmy tutaj).
Jeden projekt dla Gdyni
Ostatni przetarg dotyczy wykonania robót budowlanych na stacji Gdynia Port w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. W tym przypadku budżet opiewa na 1,112 mld zł. Otrzymane oferty pochodzą od firmy Budimex (1,960 mld zł) oraz konsorcjum Torpol i Intercor (2,417 mld zł). Propozycje przewidują wykonanie zadania w ciągu 30 miesięcy oraz objęcia prac 60-miesięcznym okresem gwarancji (
więcej na temat poprzednich ofert oraz przewidzianych prac pisaliśmy tutaj).
Liczy się cena
Zamawiający we wszystkich przetargach będzie stosował jednakowe kryteria. PKP PLK weźmie pod uwagę takie aspekty jak: cena (80%), termin realizacji (10%), dostawa materiałów strategicznych (5%) oraz przewóz blokowy i ich zabudowa (5%).
Oczywiste jest więc, że zadecyduje cena, niestety bardzo prawdopodobne jest to, że przetargi znowu zostaną unieważnione.