W tunelu biegnącym do nowego dworca Łódź Fabryczna rozpoczyna się montaż pierwszych torów. Na zachodniej hali budynku dworca trwa montaż szklanych paneli, a wewnątrz rozpoczęły się prace wykończeniowe.
W hali głównej, 16 metrów pod ziemią, wykonawca prowadzi obecnie prace związane z budową czterech peronów. Trzy z nich będą miały długość 400 m, jeden 300 m. Wszystkie będą miały 76 cm wysokości. Najbardziej zaawansowane są roboty nad peronem nr 4 w południowej części dworca. Zamontowano pierwszą windę towarową do podziemnych kanałów technicznych. Na całej stacji będzie w sumie 20 wind, a na każdym z peronów po 4. Co bardzo ważne, rozpoczyna się również montaż torów w tunelu prowadzącym na wschód, w stronę stacji Łódź Widzew, trwają też przygotowania do budowy torów między peronami.
Prace wykończeniowe
Bardzo zaawansowane są prace nad konstrukcją zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 m. Wykonawca będzie mógł wkrótce rozmontować rusztowania używane podczas budowy tego fragmentu dworca. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia nad torami.
Trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już replikę fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach. Wszystkie trzy budynki zostaną przykryte 10 tys. paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła.
Rozpoczęły się roboty wykończeniowe, takie jak tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.
Kiedy pojawią się regularne pociągi?
– Testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 roku. Wynik jazd próbnych, kalibracja i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić dokładny termin startu pierwszych regularnych połączeń. Z nowej stacji, z której docelowo będzie mogło skorzystać kilkadziesiąt tysięcy pasażerów dziennie, pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut – informuje biuro prasowe PKP PLK.
Łódź Fabryczna – centrum komunikacyjne w sercu miasta
– Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km. Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut – informuje rzecznik prasowy PKP PLK Maciej Dutkiewicz.
Ile kosztuje Łódź Fabryczna?
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o., Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, to ponad 1,75 mld zł brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace nad wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków UE.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.