Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uzyskał dofinansowanie z funduszy europejskich dla projektu budowy kolejowego multimodalnego węzła przeładunkowego. Obiekt, który będzie służył zarówno transportowi intermodalnemu, jak i mobilności wojskowej, powstanie na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie. Wartość inwestycji opiewa na 8,7 mln euro.
W ostatnich latach za sprawą realizowanych inwestycji szczeciński port morski zaczął zmieniać swoje oblicze. Przebudowa drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej, pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia do 12,5 metra, czy realizowana obecnie przebudowa nabrzeży i budowa nowych, wpływają na znaczący wzrost potencjału Portu Szczecin, w którym będą mogły być realizowane znacznie większe przeładunki niż dotychczas. Co istotne, wciąż duża część powierzchni szczecińskiego portu morskiego jest niezagospodarowana. Szczególnie dużo terenów inwestycyjnych znajduje się na Ostrowie Grabowskim, choć trwa tam już
budowa nowych nabrzeży, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” we wrześniu ubiegłego roku.
Na Ostrowie Grabowskim już wkrótce rozpocznie się także budowa kolejowego multimodalnego węzła przeładunkowego. W dniu 8 maja Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał umowę na dofinansowanie wartej 8,7 mln euro inwestycji ze środków unijnych na kwotę 4,3 mln euro w ramach programu CEF Transport: Adaptacja sieci TEN-T do podwójnego zastosowania cywilnego i obronnego. Roboty budowlane mają ruszyć już w czerwcu bieżącego roku, natomiast zakończenie realizacji inwestycji zaplanowano na listopad 2026 roku.
Inwestycja obejmuje budowę kolejowej stacji przeładunkowej o powierzchni ok. 11 tys. m2 i nośności 100 kN/m2. Ma ona powstać w rejonie istniejącej, czterotorowej i zelektryfikowanej bocznicy kolejowej. Będzie dostosowana do obsługi przeładunków z dwóch pociągów o długości do 750 metrów jednocześnie. W ramach drugiej części inwestycji istniejąca rampa do obsługi statków Ro-Ro zostanie poszerzona z 25 do 32 metrów, natomiast płyta nabrzeża będzie przebudowana z myślą o poszerzeniu dostępu do rampy Ro-Ro. Umożliwi to obsługę największych jednostek tego typu na świecie – o 11-metrowym zanurzeniu, 240 metrów długości całkowitej i szerokości do 34 metrów. Powstała infrastruktura będzie mogła służyć zarówno transportowi intermodalnemu, jak i przeładunkom sprzętu wojskowego.