ju
„Bezpośrednią przyczyną występowania odprysków na nawierzchni betonowej jest zastosowanie niewłaściwego kruszywa. Badania kruszyw należy do obowiązków Wykonawcy. Takie badania miał obowiązek przedstawić do akceptacji Nadzoru Inwestorskiego. Odpowiedzialność za powyższe błędy spoczywa na Wykonawcy oraz na Inwestorze Zastępczym, który nie dołożył należytej staranności w trakcie realizacji całego przedsięwzięcia i oraz o niewłaściwym wykonywaniu obowiązków wynikających z przepisów prawa, jak choćby z posiadanych uprawnień do wykonywania określonych samodzielnych funkcji w budownictwie” - czytamy w raporcie.
W dokumencie znajdziemy również informację o tym, że pęknięcia na pasie startowym zostały błędnie naprawione. Odpowiedzialnością za prawidłowy przebieg procesu budowlanego obaczono przede wszystkim kierownika budowy, kierownika robót i inspektorów nadzoru.
Prokuratura Okręgowa dla Warszawy-Pragi, wobec braku znamion czynu zabronionego umorzyła śledztwo w stosunku do zarządu spółki. Zarzucono mu niedopełnienie obowiązków w zakresie prawidłowego nadzorowania procesu inwestycyjnego, niegospodarność oraz nieumyślne sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu powietrznym poprzez nienależyte wykonanie powierzchni pasa startowego.
W związku z tymi informacjami lotnisko będzie najprawdopodobniej ubiegać się o odszkodowanie od spółki Erbud za straty poniesione w wyniku zamknięcia lotniska. Władze portu rozważają również kontrolę wykonania zawartych umów – zarówno przez inwestora zastępczego, jak również przez wykonawców.