ju
- Zbliżamy się dużymi krokami do finiszu wdrażania II kategorii systemu ILS na naszym Lotnisku. W miniony piątek, procedury związane z obsługą II kategorii, zostały wpisane do AIP Polska. Przed nami audyt, szkolenia i rozszerzenie certyfikatu lotniska do obsługi ILS kat II. Już wkrótce Lotnisko Warszawa/Modlin będzie pierwszym regionalnym lotniskiem w Polsce z tym zaawansowanym systemem naprowadzania – poinformowała serwis „Rynekinfrastruktury.pl” Magdalena Bojarska, rzeczniczka prasowa portu w Modlinie.
Lotnisko u zbiegu dwóch rzek
Lądowanie w trudnych warunkach pogodowych takich jak gęsta mgła jest dużo łatwiejsze, kiedy na lotnisku zainstalowany jest system ILS – Instrument Landing System, czyli radiowy system nawigacyjny, który wspomaga lądowanie przy ograniczonej widoczności czy niskiego zachmurzenia. System posiada trzy kategorie, większość polskich lotnisk posiada ILS I kategorii, II – znajduje się jedynie na Lotnisku Chopina, które zapowiada, że w przeciągu najbliższego roku dorobi się ILS-u najwyższej, trzeciej kategorii. Jedno polskie lotnisko nie posiadają systemu nawigacyjnego – to Babimost. W porcie trwają intensywne prace nad uruchomieniem tego systemu w pierwszej, najniższej kategorii.
Modlin uruchomił system ILS najniższej, I kategorii w połowie września. To istotna inwestycja dla portu, który ze względu na położenie u zbiegu dwóch wielkich rzek: Wisły i Narwi, borykał się w ubiegłym roku z poważnymi problemami z powodu licznych zamgleń.
ILS na innych lotniskach
Wśród portów, które w 2014 roku chcą zainstalować ILS II kategorii jest również Gdańsk. Obecnie firma wyłoniona w przetargu przygotowuje projekt. Prace przy instalacji systemu mają ruszyć wiosną 2014 roku. Ich zakończenie planowane jest wraz z końcem przyszłego roku. Na podwyższenie kategorii ILS lotnisko ma zagwarantowane finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Także port Kraków-Balice od kilku lat przygotowuje się do uruchomienia systemu ILS kategorii II. Istnieje szansa, że zostanie on uruchomiony na lotnisku jeszcze w tym roku.
Do podwyższenia kategorii systemu nawigacyjnego przygotowuje się również port w Rzeszowie. Inwestycja pochłonie 3,5 mln zł, a samą budowę przewidziano na lata 2014-2015. Ostatnim portem, który chce ILS-u wyższej kategorii są Katowice. System zostanie oddany wraz z nową drogą startową w 2015 roku.