ju
- Ryanair otrzymał od Lotniska Warszawa/Modlin bardzo atrakcyjną ofertę, która po uwzględnieniu wszystkich możliwych zniżek daje przewoźnikowi oszczędności rzędu 65 proc. w stosunku do opłat na Lotnisku Chopina. Taka oferta oparta jest na rachunku ekonomicznym korzystnym dla obu stron. Model funkcjonowania spółki nie zakłada dopłat do działania partnerów biznesowych. Jak zaznaczył przewoźnik w swoim komunikacie, rozmowy nadal są prowadzone. Lotnisko negocjuje obecnie także warunki współpracy z innymi liniami lotniczymi sektora tanich przewoźników oraz czarterów – poinformował zarząd lotniskowej spółki.
Wiadomo już, że do Modlina nie wróci również drugi przewoźnik, który z tego portu operował. Chodzi o Wizz Air, który w ubiegłym tygodniu zapowiedział, że do Modlina nie ma zamiaru wracać w ogóle. Ryanair początkowo zapowiadał, że do Modlina wróci na początku września. Wczoraj jednak poinformował, że na Lotnisku Chopina pozostaje do końca sezonu letniego. Okazuje się zatem, że lotnisko, mimo iż otwarte na początku lipca, przynajmniej do końca października nie będzie obsługiwać żadnej z regularnych linii lotniczych. Inwestycja postawiona za ponad 370 mln zł będzie zatem jeszcze porzez długi czas świecić pustkami. Marszałek województwa Adam Struzik zapewnia jednak, że dopłat do lotniska nie będzie. Według specjalistów Ryanair próbuje wykorzystać niepewną sytuację lotniska w Modlinie.
– Decyzja Wizz Air została podyktowana stricte motywami biznesowymi. Baza w porcie im. Chopina pozwoli konkurować o segment podróżnych biznesowych dla których główne lotnisko w Warszawie jest najbardziej dogodne do rozpoczynania delegacji zagranicznych. Kolejnym czynnikiem jest możliwość skorzystania z systemu zniżek od opłat lotniskowych – a należy tu dodać, że port im. Chopina jest relatywnie drogim lotniskiem na tle pozostałych lotnisk w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie decyzja węgierskiego przewoźnika umacnia konkurencyjnego Ryanaira w rozmowach z portem w Modlinie oraz władzami Mazowsza. Choć presja na właściciela modlińskiego portu jest silna to obydwie strony negocjacji dojdą zapewne do porozumienia i irlandzki przewoźnik przeniesie się do tego regionalnego portu. Opcje alternatywne dla Ryanair'a to redukcja siatki połączeń o połączenia niedochodowe i pozostanie w porcie Chopina lub całkowite wycofanie się z warszawskiego rynku. Ten ostatni scenariusz wydaje się jednak mało prawdopodobny – komentuje Dominik Boniecki, ekspert lotniczy z firmy Comarch.
Po koniec grudnia ubiegłego roku, zgodnie z decyzją WINB, z powodu usterek wykrytych na betonowych progach drogi startowej (08 i 26), funkcjonalność lotniska została ograniczona. Jeszcze w grudniu wykonawca pasa, firma Erbud na mocy podpisanej umowy, zobowiązany został do wykonania napraw gwarancyjnych. Przyjęty przez wykonawcę sposób napraw okazał się niewystarczający. W konsekwencji na początku stycznia WINB podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. W lutym 2013 roku ITWL dostarczył wyniki ekspertyz, które jako bezpośrednią przyczynę powstania uszkodzeń na drodze startowej wskazują użycie przez generalnego wykonawcę niewłaściwego kruszywa (zanieczyszczonego ziarnami węglanowymi i węglanowo-ilastymi).