ju
– Testy systemu ILS do kategorii I, zakończyły się pomyślnie w miniony wtorek, 27 sierpnia. W najbliższym czasie odbędzie się certyfikacja oraz wpisanie urządzenia do rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych (LUN) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Zgodnie z harmonogramem, od 19 września br. system ILS w kat. I będzie już do dyspozycji właścicieli statków powietrznych. Następnie rozpoczną się testy do kat. II – poinformowała serwis „Rynekinfrastruktury.pl” Magdalena Bojarska, rzeczniczka prasowa lotniska w Modlinie.
Podwarszawski port lotniczy stoi pusty od grudnia ubiegłego roku, choć ponowne otwarcie lotniska miało miejscu na początku lipca. Żadna z tanich linii operujących wcześniej z Modlina nie zdecydowała się jednak do tej pory na powrót. W ciągu tych ośmiu miesięcy port stracił przynajmniej 33 mln zł. Władze portu liczą na to, że instalacja systemu ILS, na którego brak w ubiegłym roku tak narzekały tanie linie, skusi przewoźników do powrotu. Ci jednak nadal podtrzymują swoje decyzje dotyczące operacji z Lotniska Chopina. Ryanair w stołecznym porcie chce zostać do 27 października. Wizz Air do Modlina nie planuje wracać w ogóle.
– Zarząd spółki w dalszym ciągu prowadzi negocjacje z irlandzkim przewoźnikiem, dotyczące powrotu linii do Modlina. Równolegle trwają rozmowy z innymi przewoźnikami niskokosztowymi i czarterowymi, które zainteresowane są nawiązaniem współpracy z lotniskiem. Jesteśmy w pełni przygotowani do obsługi wszystkich lotów komercyjnych. Poza tym w porcie nieprzerwanie prowadzona jest obsługa General Aviation – lotów szkoleniowych i prywatnych – tłumaczy Bojarska.
Tymczasowy przestój w obsłudze dużych samolotów pasażerskich,wykorzystywany jest na lotnisku do prowadzenia prac konserwacyjnych, podnoszenia jakości obsługi pasażerów (montaż klimatyzacji, budowa i uruchomienie dodatkowego parkingu długoterminowego) i poziomu kwalifikacji pracowników (szkolenia). Władze lotniska zapewniają, że płynność finansowa portu nie jest zagrożona, a wszystkie zobowiązania finansowe realizowane są w terminie.
Po koniec grudnia ubiegłego roku, zgodnie z decyzją WINB, z powodu usterek wykrytych na betonowych progach drogi startowej (08 i 26), funkcjonalność lotniska w Modlinie została ograniczona. Jeszcze w grudniu wykonawca pasa, firma Erbud na mocy podpisanej umowy, zobowiązany został do wykonania napraw gwarancyjnych. Przyjęty przez wykonawcę sposób napraw okazał się niewystarczający. W konsekwencji na początku stycznia WINB podtrzymał decyzję o wyłączeniu z użytkowania betonowych części drogi startowej i polecił wykonanie kompleksowych napraw pasa. W lutym 2013 roku ITWL dostarczył wyniki ekspertyz, które jako bezpośrednią przyczynę powstania uszkodzeń na drodze startowej wskazują użycie przez generalnego wykonawcę niewłaściwego kruszywa (zanieczyszczonego ziarnami węglanowymi i węglanowo-ilastymi).