ju
Na brak ILS-u, instrumentalnego systemu lądowania, czyli opartego na sygnałach radiowych urządzenia, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności, jeszcze w ubiegłym roku narzekały linie lotnicze. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym. To istotna inwestycja dla portu, który ze względu na położenie u zbiegu dwóch wielkich rzek: Wisły i Narwi, borykał się w ubiegłym roku z poważnymi problemami z powodu licznych zamgleń.
- ILS posiada już wszystkie niezbędne dokumenty, został wpisany do rejestru oraz opublikowany w AIP, więc w momencie rozpoczęcia ruchu pasażerskiego będzie dostępny dla pilotów. Zgodnie z zamierzeniami, zarządzanie urządzeniem przejęła PAŻP – wyjaśnia Bojarska i dodaje, że rozpoczete 18 czerwca testy systemu nawigacyjnego zakończyły się zgodnie z harmonogramem we wtorek, 27 sierpnia. Równocześnie rozpoczęły się testy do kategorii drugiej, które według planu mają się zakończyć w przyszłym roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Modlin będzie pierwszym lotniskiem, zaraz po porcie im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który ma ILS wyższej, drugiej kategorii.
We wtorek 17 września br. urządzenie zostało wpisane do Rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych (LUN), w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. System wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności, w swojej podstawowej I kategorii, pozwoli pilotom bezpiecznie wylądować w warunkach, gdy podstawa chmur będzie nie mniejsza 60 m nad płaszczyzną drogi startowej, a widzialność na pasie nie mniejsza niż 550 m.