ju
ILS, czyli instrumentalny system lądowania, to oparte na sygnałach radiowych urządzenie, które umożliwia lądowanie przy obniżonej widzialności. Jeśli w samolocie są zainstalowane odpowiednie przyrządy nawigacyjne, ILS umożliwia automatyczne doprowadzenie samolotu niemal do punktu przyziemienia na pasie startowym.
– Testy systemu ILS do kategorii I, zakończyły się pomyślnie 27 sierpnia. W najbliższym czasie odbędzie się certyfikacja oraz wpisanie urządzenia do rejestru Lotniczych Urządzeń Naziemnych (LUN) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Zgodnie z harmonogramem, od 19 września br. system ILS w kat. I będzie już do dyspozycji właścicieli statków powietrznych. Następnie rozpoczną się testy do kat. II – poinformowała serwis „Rynekinfrastruktury.pl” Magdalena Bojarska, rzeczniczka prasowa lotniska w Modlinie.
Port lotniczy w Modlinie jest jedynym lotniskiem w Polsce, który instalację systemu naprowadzającego przeprowadza samodzielnie. Na większości polskich lotnisk za montaż i utrzymanie ILS-a odpowiada bowiem Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Według wstępnych planów PAŻP miał rozpocząć prace nad systemem dla lotniska w Modlinie dopiero w 2014 roku.
Od przyszłego roku, jako jedyne obok Warszawy lotnisko w Polsce, modliński port będzie dysponować system ILS drugiej kategorii. To istotna inwestycja dla portu, który ze względu na położenie u zbiegu dwóch wielkich rzek: Wisły i Narwi, borykał się w ubiegłym roku z poważnymi problemami z powodu licznych zamgleń.