Przypominamy, że kilka dni temu Wizz Air zapowiedział przeniesienie wszystkich świątecznych operacji – od północy 17 grudnia do północy 6 stycznia - z Lotniska w Modlinie (WMI) na Lotnisko Chopina (WAW). Według przewoźnika, brak systemu ILS w Modlinie to sytuacja niedopuszczalna, która uniemożliwia normalne funkcjonowanie lotniska.
- ILS kategorii pierwszej jest standardem w portach regionalnych w Europie. System tego typu powinien funkcjonować w każdym porcie komunikacyjnym w Polsce odprawiającym regularny ruch niskokosztowy czy czarterowy. Modlin do tej kategorii portów należy. W chwili obecnej tylko lotniska w Modlinie, Lublinie i Babimoście nie posiadają jeszcze ILS-u. Co prawda Babimost można jeszcze tłumaczyć dysproporcją w ilości obsługiwanego ruchu i jego odmiennymi walorami jakościowymi, a Lublin – oddaniem lotniska do użytku ledwie parę dni temu. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że przedstawiciele portu lotniczego w Modlinie zapowiadają instalację systemu, który ma zostać uruchomiony w marcu przyszłego roku. W 2013 r. zostanie do użytku także system ILS w Lublinie – przypomina Dominik Boniecki.
Brak systemu ILS w Modlinie jest szeroko komentowany w gronie internautów. Na forach internetowych pojawiają się głosy, że kiepskie położenie Modlina u zbiegu dwóch dużych rzek może okazać się korzystne dla powstającego właśnie w Radomiu lotniska, które z tej okazji mogłoby przejąć część niskokosztowego ruchu z Modlina.
- Sam problem częstego występowania mgieł na lotnisku w Modlinie nie podniesie atrakcyjności portu w Radomiu w staraniach o pozyskanie klientów, czyli linii lotniczych. Myślę, że to tak nie zadziała. W przypadku Radomia czas pokaże, którzy przewoźnicy i z jak szeroką ofertą zdecydują się stąd operować. Nie doszukiwałbym się jednak bezpośrednich przełożeń między problemem mgły w Modlinie a liczbą odprawianych samolotów w Radomiu. Takiego związku przyczynowo-skutkowego nie ma. W województwie mazowieckim mamy trzy lotniska i ta podaż usług lotniskowych jest wysoka. Czas pokaże, w jakich proporcjach popyt na usługi lotniskowe rozłoży się na te trzy porty – komentuje kwestię specjalista z firmy Comarch.
Nie wiadomo dokładnie, kiedy ILS zacznie działać na lotnisku w Modlinie. Na pewno nie nastąpi to tej zimy, mimo że początkowo obiecywano, iż system będzie funkcjonował już w październiku. Ma on zostać zainstalowany do końca roku, jednak będzie mógł służyć dopiero po trzech miesiącach testów – czyli w marcu. Do tego czasu linie lotnicze będą się więc musiały wykazać sporą cierpliwością.