Justyna Urbaniak
- Utworzenie bazy na Lotnisku Warszawa/Modlin daje nowe możliwości rozwoju. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji więcej połączeń, co dla portu oznacza większą liczbę rejsowych samolotów, a zatem lepsze wykorzystanie infrastruktury – mówi prezes spółki zarządzającej lotniskiem, Piotr Okienczyc.
Więcej tras, więcej pasażerów
Linia już zapowiedziała nowe trasy, które w życie wejdą wraz z zimowym rozkładem połączeń: Wyspy Kanaryjskie i Madryt. Oprócz tego samoloty irlandzkiego przewoźnika mają latać z większą częstotliwością na trasach krajowych: do Gdańska i do Wrocławia.
Według zapowiedzi przewoźnika, w momencie uruchomienia bazy będą w niej stacjonowały 2 samoloty, z czasem liczba maszyn może się zwiększać. Dzięki utworzeniu bazy zmianie ulegną godziny operacyjne lotniska - samoloty wcześniej będą wylatywać i później wracać na lotnisko, a co najważniejsze zwiększy się dzienna liczba wykonywanych lotów. Również dzięki powstaniu bazy począwszy od sezonu letniego przewoźnik wprowadza 2 nowe trasy: do Aten oraz do Lizbony.
- Bardzo nas cieszą połączenia krajowe Ryanaira. Z niecierpliwością czekamy już na uruchomienie porannej rotacji lotów krajowych: do Gdańska oraz do Wrocławia, co pozwoli na 1-dniowe wizyty biznesowe w tych miastach oraz zwiększy ofertę naszego lotniska. Dodatkowo pasażerowie z Wrocławia oraz Gdańska będą mogli skorzystać z kierunków, których nie mają w ofercie swoich lotnisk np. z bardzo atrakcyjnych Wysp Kanaryjskich. Poza tym możemy się pochwalić, że jako jedyne lotnisko w Polsce Modlin oferuje pasażerom Ryanaira tzw. Fast Track czyli możliwość szybkiego, bezkolejkowego przejścia kontroli bezpieczeństwa i odprawy, co już po kilku tygodniach funkcjonowania jest znakomicie oceniane przez podróżujących – podsumowuje prezes, Piotr Okienczyc.
Nieuniknione inwestycje
W tej perspektywie inwestycje w rozbudowę terminalu lotniska w Modlinie wydają się nieuniknione. W planach jest co prawda rozbudowa terminala, ale dopełnienie wszystkich formalności i zagwarantowanie finansowania może potrwać nawet dwa lata. To niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że już w przyszłym roku terminal portu ma być przepełniony. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, dla lotniska w Modlinie to nie problem, bo można w takim przypadku sięgnąć po rozwiązania tymczasowe. W Modlinie planowane jest postawienie dużego namiotu do odprawy odlatujących. W ten sam sposób rozwiązano problem lotniska w Krakowie, które w związku z boomem na OLT Express potrzebowało więcej przestrzeni dla swoich pasażerów.
Lotnisko Warszawa/Modlin jest obecnie najdynamiczniej rozwijającym się portem w Polsce. Pod względem wielkości ruchu pasażerskiego zajmuje 6. miejsce (po Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach). Lotnisko przyjmuje średnio 5 tys. podróżnych dziennie i prawie 150 tys. miesięcznie. W sezonie letnim można polecieć z Modlina do 26 miast europejskich: Glasgow Prestwick, Bruksela-Charleroi, Paryż-Beauvais, Eindhoven, Mediolan Bergamo, Liverpool, Sztokholm Skavsta, Oslo Rygge, Londyn Stansted, Rzym Ciampino, Bolonia, Bristol, Manchester, East Midlands, Dublin, Barcelona, Chania, Trapani, Piza, Palma, Shannon, Alicante, Saloniki, Marsylia, Wrocław, Gdańsk.