Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Modernizacja portu morskiego w Szczecinie posuwa się do przodu [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-07-2024
W roku 2022 zakończono modernizację toru wodnego łączącego Szczecin ze Świnoujściem. Zasadniczą częścią inwestycji było jego pogłębienie do 12,5 metra. Niestety nie udało się zsynchronizować projektu z przebudową basenów portowych i nabrzeży w szczecińskim porcie morskim. Prace jednak trwają i zmierzają ku końcowi.

Jedną z największych inwestycji hydrotechnicznych zrealizowanych w Polsce w ostatnich dekadach było pogłębienie toru wodnego Szczecin – Świnoujście do 12,5 metra. Wcześniej głębokość techniczna wynosiła 10,5 metra, co umożliwiało ruch statków o zanurzeniu nieprzekraczającym 9 metrów. Dziś z toru wodnego mogłyby korzystać jednostki o zanurzeniu do 11 metrów, na przykład masowce przewożące nawet 45-50 tys. ton ładunku. Mogłyby, ale nie korzystają. Powód? Nie zsynchronizowano inwestycji w tor wodny z przebudową basenów portowych i nabrzeży w porcie morskim w Szczecinie…

Już wkrótce szczeciński port morski będzie jednak mógł w pełni korzystać z efektów inwestycji. Trwa bowiem jego modernizacja, zarówno w rejonie Kanału Dębickiego, jak i Basenu Kaszubskiego. O postępach w zakresie poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego wraz z budową dwóch nowych nabrzeży i przebudową dwóch istniejących pisaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu. W tym samym miesiącu w rejonie Basenu Kaszubskiego otwarto nowo powstałe Nabrzeże Dąbrowieckie, przeznaczone do obsługi chemikaliowców.

Lipiec przyniósł kolejne postępy w przebudowie Basenu Kaszubskiego. Jak poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaawansowanie prac w części obejmującej nabrzeża wynosi już 80%, natomiast w przypadku robót czerpalnych 65%. – Ukończono prace związane z zabezpieczeniem narożników wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka. Gotowe są nabrzeża Dąbrowieckie, Chorzowskie, Gliwickie-Uskok oraz Chorzowskie-Uskok. Basen Notecki został zalądowiony i zamknięty – czytamy w komunikacie prasowym. Jakie prace zostaną zrealizowane w następnej kolejności? W połowie lipca rozpoczęto realizację ostatniego etapu robót czerpalnych, który potrwa do końca października bieżącego roku.

Jak wskazuje ZMPSiŚ, na ostatniej prostej znajduje się modernizacja Nabrzeża Katowickiego, w ramach której prace podzielono na cztery odcinki. Najbardziej zaawansowane prace są obecnie roboty na odcinku sekcji 1-13, w przypadku którego zakończono już prace kafarowe i żelbetowe. Aktualnie trwają prace przygotowawcze poprzedzające wykonanie nawierzchni kolejowej i drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Z kolei na pozostałych odcinkach realizowane są prace rozbiórkowe oraz kafarowe.

Cała inwestycja w Basenie Kaszubskim obejmuje przebudowę łącznie ok. 1000 metrów istniejących nabrzeży oraz budowę ponad 400 metrów nowych. Prace pogłębiarskie w basenie portowym obejmują także obrotnicę. Dopuszczalne obciążenie użytkowe nabrzeży wzrośnie do poziomu 40 kN/m2. Realizowanych jest także szereg prac związanych z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Wykonawcą robót budowlanych w ramach inwestycji o wartości netto blisko 245 mln zł jest Korporacja Budowlana DORACO. Realizacja zadania jest współfinansowana ze środków unijnych (Fundusz Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Varsovia przypłynęła do Polski

Intermodal i logistyka

Varsovia przypłynęła do Polski

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2024

Varsovia w drodze do Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Varsovia w drodze do Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 lipca 2024

Szczecin: Nowy właściciel przedstawił plan rozwoju Terminalu Andreas

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Biznes i przemysł

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Mikołaj Kobryński 27 lipca 2024

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Trwa rozbudowa nabrzeży w Szczecinie [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Trwa rozbudowa nabrzeży w Szczecinie [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 03 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Varsovia przypłynęła do Polski

Intermodal i logistyka

Varsovia przypłynęła do Polski

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2024

Varsovia w drodze do Polski [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Varsovia w drodze do Polski [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 16 lipca 2024

Szczecin: Nowy właściciel przedstawił plan rozwoju Terminalu Andreas

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Biznes i przemysł

Embargo na LPG z Rosji. Damy radę?

Mikołaj Kobryński 27 lipca 2024

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Trwa rozbudowa nabrzeży w Szczecinie [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Trwa rozbudowa nabrzeży w Szczecinie [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 03 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5