W roku 2022 zakończono modernizację toru wodnego łączącego Szczecin ze Świnoujściem. Zasadniczą częścią inwestycji było jego pogłębienie do 12,5 metra. Niestety nie udało się zsynchronizować projektu z przebudową basenów portowych i nabrzeży w szczecińskim porcie morskim. Prace jednak trwają i zmierzają ku końcowi.
Jedną z największych inwestycji hydrotechnicznych zrealizowanych w Polsce w ostatnich dekadach było pogłębienie toru wodnego Szczecin – Świnoujście do 12,5 metra. Wcześniej głębokość techniczna wynosiła 10,5 metra, co umożliwiało ruch statków o zanurzeniu nieprzekraczającym 9 metrów. Dziś z toru wodnego mogłyby korzystać jednostki o zanurzeniu do 11 metrów, na przykład masowce przewożące nawet 45-50 tys. ton ładunku. Mogłyby, ale nie korzystają. Powód? Nie zsynchronizowano inwestycji w tor wodny z przebudową basenów portowych i nabrzeży w porcie morskim w Szczecinie…
Już wkrótce szczeciński port morski będzie jednak mógł w pełni korzystać z efektów inwestycji. Trwa bowiem jego modernizacja, zarówno w rejonie Kanału Dębickiego, jak i Basenu Kaszubskiego.
O postępach w zakresie poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego wraz z budową dwóch nowych nabrzeży i przebudową dwóch istniejących pisaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu. W tym samym miesiącu
w rejonie Basenu Kaszubskiego otwarto nowo powstałe Nabrzeże Dąbrowieckie, przeznaczone do obsługi chemikaliowców.
Lipiec przyniósł kolejne postępy w przebudowie Basenu Kaszubskiego. Jak poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaawansowanie prac w części obejmującej nabrzeża wynosi już 80%, natomiast w przypadku robót czerpalnych 65%. – Ukończono prace związane z zabezpieczeniem narożników wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka. Gotowe są nabrzeża Dąbrowieckie, Chorzowskie, Gliwickie-Uskok oraz Chorzowskie-Uskok. Basen Notecki został zalądowiony i zamknięty – czytamy w komunikacie prasowym. Jakie prace zostaną zrealizowane w następnej kolejności? W połowie lipca rozpoczęto realizację ostatniego etapu robót czerpalnych, który potrwa do końca października bieżącego roku.
Jak wskazuje ZMPSiŚ, na ostatniej prostej znajduje się modernizacja Nabrzeża Katowickiego, w ramach której prace podzielono na cztery odcinki. Najbardziej zaawansowane prace są obecnie roboty na odcinku sekcji 1-13, w przypadku którego zakończono już prace kafarowe i żelbetowe. Aktualnie trwają prace przygotowawcze poprzedzające wykonanie nawierzchni kolejowej i drogowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Z kolei na pozostałych odcinkach realizowane są prace rozbiórkowe oraz kafarowe.
Cała inwestycja w Basenie Kaszubskim obejmuje przebudowę łącznie ok. 1000 metrów istniejących nabrzeży oraz budowę ponad 400 metrów nowych. Prace pogłębiarskie w basenie portowym obejmują także obrotnicę. Dopuszczalne obciążenie użytkowe nabrzeży wzrośnie do poziomu 40 kN/m2. Realizowanych jest także szereg prac związanych z przebudową układów kolejowych i drogowych oraz modernizacją sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Wykonawcą robót budowlanych w ramach inwestycji o wartości netto blisko 245 mln zł jest Korporacja Budowlana DORACO. Realizacja zadania jest współfinansowana ze środków unijnych (Fundusz Spójności) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.