Łukasz Malinowski
Celem wczorajszej wizyty ministra Budzanowskiego było zapoznanie się z aktualnym postępem prac realizowanych przez międzynarodowe Konsorcjum budujące terminal.
Obecnie trwają prace nad spawaniem blach węzłowych kopuł oraz montażem zbrojenia na dachach obu zbiorników. Do końca roku planowane jest zabetonowanie kopuł obydwu zbiorników LNG. Ponadto trwają prace przy estakadach oraz budynku kompresorów. Równolegle kontynuowane są prace nad instalacjami sieci podziemnych w tzw. obszarze procesowym (rurociągi kanalizacyjne oraz sieci wody przeciwpożarowej).
W części morskiej inwestycji trwają przygotowania do montażu estakady na pirsie. Prefabrykacja stalowej konstrukcji estakady oraz prace na nabrzeżu nad wyznaczeniem i oznakowaniem terenu montażu są w toku.
Dodatkowo Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście przygotowuje się do ukończenia budowy dwóch platform (do rozładunku LNG z metanowców oraz technologicznej), które w następnym etapie zostaną przejęte przez Polskie LNG i przekazane Konsorcjum celem otwarcia kolejnych frontów robót w części morskiej.
W lipcu i sierpniu podniesiono dachy zbiorników na skroplony gaz. Do podniesienia dachów zbiorników LNG zastosowano metodę poduszki powietrznej, polegającą na kontrolowanej zmianie ciśnienia powietrza wytworzonego pod kopułą dachu. Zmiana ciśnienia była możliwa dzięki zastosowaniu specjalnych dmuchaw.
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu rozpoczęła się w marcu 2011 roku. Za budowę odpowiada czterech inwestorów: Gaz-System, spółka Polskie LNG, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie.