Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Maersk z długoterminową umową na dostawę metanolu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Maersk z długoterminową umową na dostawę metanolu
fot. Jens Dohrn (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Duński potentat na rynkach przewozów intermodalnych i żeglugi morskiej zawarł długoterminowy kontrakt na dostawę metanolu przeznaczonego dla coraz większej floty napędzanych tym paliwem kontenerowców. Co istotne, będzie on produkowany ze słomy i innych pozostałości pochodzących z produkcji rolno-spożywczej, co wpisuje się w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego.

Dynamika zielonej transformacji w Unii Europejskiej, z uwagi na coraz bardziej restrykcyjną politykę klimatyczną i rosnące ceny uprawnień do emisji CO2, radykalnie przyspiesza. Proces ten już nie tylko energetykę, ale kolejne branże, w szczególności transport, który należy do najbardziej emisyjnych gałęzi gospodarki. Choć najwięcej uwagi przykuwa transformacja energetyczna indywidualnej mobilności oraz transportu miejskiego, jeszcze większym wyzwaniem wydaje się dekarbonizacja przewozów towarowych. W przypadku transportu morskiego obiecującym paliwem wydaje się metanol.

Co istotne, nie jest to pieśń przyszłości – statki napędzane metanolem znajdują się już w użyciu, a kolejne są zamawiane przez czołowych armatorów na świecie. W portach morskich w Antwerpii i Jokohamie możliwe jest już bunkrowanie metanolem. Choć metanol, podobnie jak inne paliwa alternatywne, pozostaje wyraźnie droższy niż paliwa konwencjonalne pochodzące z ropy naftowej i gazu ziemnego, za sprawą rosnącej produkcji i rozwoju technologii staje się coraz bardziej dostępny. Jego zastosowanie umożliwia zmniejszenie emisji cząstek stałych, tlenków azotu i tlenków siarki nawet o 80-95%.

Na jego wykorzystanie postawił m.in. Maersk, czołowy armator na świecie, który już dziś eksploatuje 7 kontenerowców napędzanych tym paliwem. W tym miesiącu duński potentat zawarł długoterminową umowę na jego dostawę z chińskim koncernem LONGi, znanym przede wszystkim z produkcji ogniw fotowoltaicznych. Umowa ta ma zapewnić w 2027 roku metanol w ilościach zapewniających pokrycie ponad 50% zapotrzebowania Maersk. Pierwsze dostawy zaplanowano w roku 2026, natomiast dostawy na docelowym poziomie będą realizowane pod koniec obecnej dekady.

Co istotne, będzie to biometanol, pochodzący ze słomy oraz odpadów z drzew owocowych, co wpisuje się w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego oraz strategiczne cele Maersk, który dąży do redukcji emisji CO2 w ujęciu netto o co najmniej 65% w porównaniu z zastosowaniem paliw konwencjonalnych. Warto odnotować, że duński gigant deklaruje redukcję śladu węglowego do 2030 roku w przeliczeniu na jeden kontener o 50% w porównaniu z rokiem 2020. LONGi będzie produkować metanol w Xu Chang w prowincji Henan.

O dziewiczym rejsie pierwszego kontenerowca Maersk napędzanego metanolem informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w lipcu. Jego matką chrzestną została Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej. Jednostka została zwodowana w kwietniu w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Mipo Dockyard. Maersk posiada łącznie 7 takich kontenerowców o ładowności 2,1 tys. TEU. Na metanol stawia także jeden z jego głównych konkurentów, czyli francuski CMA CGM. Warto dodać, że metanol może być pozyskiwany nie tylko z biomasy, ale również w sposób syntetyczny – z wykorzystaniem wodoru, dwutlenku węgla i energii elektrycznej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozbudowa DK nr 22 Ostrowiec – Szwecja. Jest umowa

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK nr 22 Ostrowiec – Szwecja. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 31 października 2024

Bank BNP Paribas Polska finansuje projekt MLP Group

Intermodal i logistyka

Orlen kupuje kolejne aktywa na rynku OZE

Biznes i przemysł

Orlen kupuje kolejne aktywa na rynku OZE

Mikołaj Kobryński 29 października 2024

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Biznes i przemysł

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Zobacz również:

Rozbudowa DK nr 22 Ostrowiec – Szwecja. Jest umowa

Drogi i autostrady

Rozbudowa DK nr 22 Ostrowiec – Szwecja. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 31 października 2024

Bank BNP Paribas Polska finansuje projekt MLP Group

Intermodal i logistyka

Orlen kupuje kolejne aktywa na rynku OZE

Biznes i przemysł

Orlen kupuje kolejne aktywa na rynku OZE

Mikołaj Kobryński 29 października 2024

Niemcy żegnają olej napędowy. DB ma nową stację tankowania biopaliw

Biznes i przemysł

Kontenerowiec napędzany zielonym amoniakiem już w 2026 roku

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Inżynieria i innowacje

Airbus stawia na niskoemisyjne statki w transporcie komponentów

Mikołaj Kobryński 26 października 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5