Niemieckie koleje państwowe Deutsche Bahn planują sprzedaż transnarodowej korporacji logistycznej DB Schenker. Nabyciem spółki zainteresowany jest Maersk, duński potentat na rynku intermodalnym i żeglugowym, który upatruje w ewentualnej akwizycji szansy na dywersyfikację struktury przychodów. Ewentualna transakcja miałaby bardzo duże znaczenie dla europejskiego i globalnego rynku logistycznego.
DB Schenker wchodzi w skład grupy kapitałowej Deutsche Bahn od 2002 roku. Zatrudniająca ok. 72 tys. pracowników spółka osiąga przychody na poziomie 16,4 mld euro rocznie, oferując rozwiązania logistyczne w różnych obszarach rynku i w ponad 130 państwach, sytuując się w światowej czołówce branży. Pod koniec ubiegłego roku niemieckie koleje państwowe postanowiły jednak sprzedać 100% udziałów w spółce, motywując podjętą decyzję chęcią pozyskania kapitału, który miałby zostać przeznaczony na redukcję zadłużenia. Transakcja nie jest jeszcze przesądzona – w przypadku wyboru inwestora musiałaby zostać zatwierdzona przez radę nadzorczą. Jednak według informacji zainteresowanie jest duże.
Do wyścigu o DB Schenker dołączył Maersk, duński potentat na rynku żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych. Podczas prezentacji wyników finansowych za 2023 rok zainteresowanie nabyciem niemieckiej spółki potwierdził CEO Maersk, Vincent Clerc, wskazując na konieczność dywersyfikacji przychodów. – Nie byłoby odpowiedzialne z naszej strony, gdybyśmy się temu nie przyjrzeli, a potem zobaczymy, co z tego wyniknie. Nasza strategia jest bardzo jasna. Musimy zdywersyfikować nasze strumienie przychodów i dochodów w kierunku bardziej stabilnej i mniej zmiennej części łańcucha dostaw – wskazał Vincent Clerc.
Trudno się dziwić – sytuacja na globalnym rynku żeglugowym staje się coraz mniej stabilna. To zaś w ostatnim czasie odbijało się wyraźnie na przychodach Maersk. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w sierpniu,
duński gigant przykładowo w drugim kwartale 2023 roku odnotował spadek przychodów względem analogicznego okresu w roku 2022 aż o 40%. Wysoce zmienne były także w ostatnich kwartałach koszty paliwa. Wzrosły również ceny ubezpieczeń w handlu morskim, m.in. za sprawą
ataków Huti na statki handlowe w cieśninie Bab al-Mandab.
Jeżeli Maersk przejmie DB Schenker, nie byłaby to pierwsza tego rodzaju transakcja na światowym rynku logistycznym. Wcześniej CMA CGM, francuski potentat na rynkach intermodalnym i żeglugowym, przejął spółkę CEVA Logistics, na co także zwrócił uwagę Vincent Clerc, wskazując na powodzenie koncentracji. Według informacji medialnych przejęciem DB Schenker zainteresowany jest również konkurent Maerska i CMA CGM, czyli MSC, międzynarodowa spółka z siedzibą w Szwajcarii. Wśród zainteresowanych akwizycją DB Schenker wymienia się również Abu Dhabi Ports, DHL, DP World, DVS, czy też UPS.