Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Maersk i Hapag-Lloyd stawiają na London Gateway
fot. Maersk Line (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 2.0
Czołowi europejscy gracze na rynkach żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych, którzy zawarli niedawno długoterminowy sojusz Gemini Cooperation, od lutego 2025 roku nie będą obsługiwały największego portu kontenerowego w Wielkiej Brytanii. Zamiast Felixstowe ich jednostki będą obsługiwać znacznie mniejszy (choć dynamicznie się rozwijający) terminal kontenerowy London Gateway.

Decyzja duńskiego Maersk i niemieckiego Hapag-Lloyd, czołowych graczy na rynkach żeglugi morskiej i przewozów intermodalnych, aby zawiązać długoterminowy sojusz Gemini Cooperation, odbiła się szerokim echem w Polsce. Jedną z konsekwencji zawarcia tego sojuszu będzie bowiem zaprzestanie obsługi głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku w ramach bezpośrednich serwisów oceanicznych. Gdańsk pozostanie jednym z portów docelowych w ramach sieci połączeń Gemini Cooperation, jednak będzie obsługiwany jednostkami feederowymi, zaś rolę głównych hubów mają pełnić porty kontenerowe w Niemczech oraz w Rotterdamie. Armatorzy tłumaczyli podjętą decyzję dążeniem do zwiększenia niezawodności i skrócenia czasu dostaw ładunków, a także optymalizacji kosztowej, czy ograniczania redukcji CO2 i innych zanieczyszczeń.

W ubiegłym tygodniu Maersk i Hapag-Lloyd zaskoczyły rynek, ogłaszając, że obsługę ich bezpośrednich serwisów oceanicznych w Wielkiej Brytanii przejmie port morski London Gateway, który wbrew sugestii zawartej w jego nazwie znajduje się w pewnej odległości od Londynu. Dotychczas zawijały one do Felixstowe, gdzie znajduje się największy port kontenerowy w tym państwie, w którym wielkość przeładunków wynosi dziś ponad 4 mln TEU w skali roku. Z kolei w położonym nad Tamizą terminalu kontenerowym London Gateway, który należy do DP World, przeładowuje się ok. 2 mln TEU w skali roku (jest to zatem wolumen zbliżony do gdańskiego Baltic Hub). Jednocześnie London Gateway szybko się rozwija. Niedawno w ramach inwestycji o wartości 350 mln £ wybudowano tu czwarte nabrzeże. Aktualnie przygotowany program inwestycyjny o szacowanej wartości 1 mld £ zakłada m.in. budowę drugiego terminala kolejowego.

Maersk i Hapag-Lloyd uzasadniają decyzję o zmianie portu kontenerowego w Wielkiej Brytanii dążeniem do optymalizacji zintegrowanej sieci połączeń w ramach Gemini Cooperation. – Ta strategiczna decyzja jest wyrazem dążenia do zmniejszenia złożoności sieci połączeń, głównie dzięki pojedynczym pętlom i mniejszej liczbie zawinięć. Ma na celu zwiększenie niezawodności i szybkości dostaw dla naszych klientów – informuje duński potentat. Dodajmy, że partnerzy w ramach sojuszu chcą osiągnąć punktualność na poziomie 90%. Jak informuje BBC, do Felixstowe prawdopodobnie nadal będą docierać kontenerowce Maersk i Hapag-Lloyd, jednak już nie w ramach bezpośrednich serwisów oceanicznych.

Maersk był już do tej pory obecny w London Gateway, który był już uwzględniony w serwisie oceanicznym łączącym Bliski Wschód i Europę. Kontenerowce duńskiego giganta znacznie częściej pojawiały się jednak w zarządzanym przez Hutchison Ports terminalu kontenerowym w Felixstowe – nawet dwa razy w tygodniu. Maersk, pomimo koncentracji przewozów w ramach London Gateway, ma pozostać w porcie morskim w Southampton, z którego realizuje połączenia transatlantyckie. Dezaprobatę wobec planów armatorów współtworzących sojusz Gemini Cooperation wyrazili już niektórzy parlamentarzyści z hrabstwa Suffolk, jak również przedstawiciele tamtejszej izby handlowej, którzy obawiają się m.in. likwidacji miejsc pracy.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pomorskie: Logistyka to jedna ze specjalizacji regionu

Intermodal i logistyka

Pomorskie: Logistyka to jedna ze specjalizacji regionu

Roman Czubiński 20 listopada 2024

Intermodal: Porty przygotowane lepiej niż infrastruktura dostępowa

Intermodal i logistyka

PISiL: 50% udziału intermodalu? To nierealne

Intermodal i logistyka

PISiL: 50% udziału intermodalu? To nierealne

Roman Czubiński 16 listopada 2024

Zobacz również:

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Elżbieta Pałys 18 listopada 2024

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Mikołaj Kobryński 17 października 2024

Pozostałe z wątku:

Pomorskie: Logistyka to jedna ze specjalizacji regionu

Intermodal i logistyka

Pomorskie: Logistyka to jedna ze specjalizacji regionu

Roman Czubiński 20 listopada 2024

Intermodal: Porty przygotowane lepiej niż infrastruktura dostępowa

Intermodal i logistyka

PISiL: 50% udziału intermodalu? To nierealne

Intermodal i logistyka

PISiL: 50% udziału intermodalu? To nierealne

Roman Czubiński 16 listopada 2024

Zobacz również:

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Port Zewnętrzny musi być wykonalny dla partnera prywatnego

Elżbieta Pałys 18 listopada 2024

Pierwszy nowy prom dla Polskiej Żeglugi Morskiej już w przyszłym roku

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Intermodal i logistyka

Czy ruch na Kanale Panamskim wróci na ścieżkę wzrostu?

Mikołaj Kobryński 17 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5